Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و تحقیق

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هشترودی، شعر، نای، ادب، جاحظ، مغنی، شاعر، اشتباه، معنی، کتاب

خلاصه ماشینی: "جمله‌ (اما انت)در اصل(لان کنت)بوده و لام آن‌که لام تعلیل است حذف و سپس خود (کان)نیز ساقط و ضمیر و منفصل گردیده و آنگاه به(ان انت)تغییر یافته است و بعد از آن بعوض کان مخدوف(ما)برآن اضافه و نون(ان)نیز قلب به(میم)و ادغام در آن شده و آنوقت(بعد از اینهمه تحول)عبارت(اما انت)بوجود آمده و بررویهم بجای‌ (لکونک)مورد استفاده واقع گردیده است و نصب(ذا)نیز بنا باضمار(کان)در ترکیب(اما انت)میباشد-و اما ضبط این بیت در کتاب الحیوان جاحظ بصورت‌ فوق و وجود(اما انت)مرکب از(ان)شرطی و(ما)زائد بجای(اما کنت)دلیل‌ ترجیح برضبط مغنی نیست و چون بهر دو ترکیب معنی یکیست و از هر دو صورت‌ مفهوم واقعی شعر و ترکیب شرطی مستفاد میشود دیگر اختلاف لفظ و اینکه جملهء اما انت)هم بهمان معنی(لان کنت)میباشد و ممکن است این اختلاف صوری نیز معلول اختلاف روایات بوده باشد اشکالی نخواهد داشت و ابن هشام علامه و مجتهد معروف ادب عرب در باب اول مغنی در حرف الف بحث اجتهادی مفصلی چنانکه شیوهء اوست راجع(بان) شرطی و اما وامای بفتح و کسر و اینکه امای بکسر گاهی هم بفتح استعمال شده‌ است دارد که هرگاه آقای هشترودی بتمامی آن مباحث مراجعه فرمایند خواهند دید که جملهء(اما انت)با(اما کنت)جز از نظر ظاهر فرقی ندارد...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.