Skip to main content
فهرست مقالات

تاملاتی در اصول و مبانی هنر: حجاب عقل بر دیده خیال

نویسنده:

(8 صفحه - از 10 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : هنر، خیال، عقل، ارسطو، افلاطون، خیال و صور خیالی، فلسفه، تفکر، فیلسوف، معقول

خلاصه ماشینی:

"حال پس از این مقدمه ببینیم که نظر افلاطون و ارسطو دربارهء هنر چه بوده است و آیا هرکدام از این دو فیلسوف به عنصر خیال در تفکر چه وقعی نهاده‌اند. زیرا تفاوت است بین فیلسوفی-مثل‌ ارسطو-که راجع به هنر تنها بحث نظری می‌کند و با اتکاء به عقل نظری،در مباحث هنر ورود پیدا می‌کند با فیلسوفی-مثل افلاطون-که چون در مسائل نظری‌ وارد می‌شود،از توسل به خیال و صور خیالی و تمثیل، غافل نمی‌ماند. افلاطون دلش با هنرمندان است و نظریهء مثل‌ خویش را هنرمندانه مطرح کرده است و چنانکه بسیاری‌ از منتقدان او-ازجمله ارسطو-توجه داده‌اند،مفاهیم‌ اساسی فلسفه او-مثل بهره‌مندی اشیاء و امور این عالم‌ از عالم مثل و مسألهء صانع(دمیورژ)و... » عقل دو عقل است اول مکسبی‌ که درآموزی چو در مکتب صبی‌ از کتاب و اوستاد و فکر و ذکر از معانی وز علوم خوب و بکر عقل دیگر بخش یزدان بود چشمهء آن در میان جان بود این معنا که عرفا از عقل مراد می‌کنند،با معنای‌ خیال در نظر آنها مناسبت دارد و همانطور که بیان شد، تعقل و تفکر آنها با اعتناء و توجه به خیال و صور خیالی‌ همراه است‌10. درواقع وقتی افلاطون حقیقت هر چیز را امری‌ بالذات معقول تلقی کرد و معرفت و شناسایی را علم به‌ آن حقیقت معقول دانست،و نیل به آن‌را نیز موکول و موقوف بر سیر عقلانی دیالکتیکی کرد،و وقتی ارسطو نیز حقیقت هر چیز را،وجههء معقول و صورت عقلانی آن‌ دانست،و معرفت و شناسایی را حصول آن‌ صورت عقلانی نزد عالم‌ دانست و این امر را نیز،موکول بر انتزاع عقلانی کرد، عالم و آدم دیگری وضع شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.