Skip to main content
فهرست مقالات

دانش بصری

نویسنده:

مترجم:

(18 صفحه - از 174 تا 191)

کلید واژه های ماشینی : بصری ،اطلاعات ،نمادها ،دیدن ،زبان ،دانش بصری ،سواد بصری ،وسایل ،پیامهای ،هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی ،نقاشی ،روند ،پیامهای بصری ،هنرهای بصری ،زیبا ،کارکرد ،اطلاعات بصری ،ترکیبی ،آموزش ،فراگیری ،انسان ،به‌وسیلهء ،ارتباط بصری ،تجربه ،هنرهای زیبا ،تکنیکها ،کلامی ،به‌وسیلهء اطلاعات بصری ،ارتباط ،دانش بصری و زبان کلامی

خلاصه ماشینی:

"برای آنها این سؤال مطرح می‌شود که اگر بتوانیم یکی از وسایل ارتباطی را به سادگی به اجزاء ترکیب‌کنندهء آن تجزیه کنیم،چرا دیگری را نتوانیم؟ انسان در گذشته به‌وسیلهء تصاویر و توالی آنها مقصود خود را بیان کرده و از این طریق ادراک خود را از اشیاء به‌دست می‌داد. تا وقتی‌که هیچ کوششی برای تجزیه‌ و تحلیل و یا تعریف ساختار شیوهء بصری نشده است، نمی‌توان به یک روش عملی و قابل استفاده در ارتباطات بصری دست یافت،به‌راستی باید گفت که‌ روشهای آموزشی در این زمینه دارای حرکتی بسیار کند بوده‌اند. بااین‌حال‌ باید گفت که امروزه درخواست و تقاضا برای فراگیری‌ وسایل ارتباطی به‌قدری زیاد است که از مقدورات‌ مدارس و دانشگاههای ما پیشی گرفته است،و بیش از این نمی‌توان از روبروشدن با سواد بصری شانه خالی‌ کرد. آیا کسی‌که دارای‌ قدرت یادگیری بیشتری است؛دلیل بر این است که از نظر بصری فعال است؟«گاتگنو»این مسئله را در به‌ سوی یک فرهنگ بصری به‌نحوی استادانه توضیح‌ می‌دهد:«انسان در طول هزاران سال به‌عنوان یک‌ بیننده عمل کرده،و از این طریق پهنه‌های بیکران را در آغوش کشیده است،وی به‌وسیلهء تلویزیون(سینما، عکاسی،و به‌طورکلی وسایل ارتباطی نوین)از ناهنجاری کلام(هرچند این امر اعجازآمیز و غیرممکن‌ به‌نظر می‌رسد. » پیشبرد و گسترش سواد بصری کار ساده‌ای نیست، ولی باید گفت که برای تدریس وسایل ارتباطی نوین به‌ همان اندازه حیانی است،که خواندن و نوشتن برای‌ مطبوعات،درحقیقت ممکن است سواد بصری در زمان‌ حال و آینده یکی از اجزاء تشکیل‌دهنده و قاطع‌ کانالهای ارتباطی گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.