Skip to main content
فهرست مقالات

هر کو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز

مصاحبه شونده:

(28 صفحه - از 192 تا 219)

خلاصه ماشینی:

"چلیپای گردان به این شکل است که‌ وقتی شما یک خط درویش را دست می‌گیرید،گاهی‌ ممکن است چلیپائی نوشته باشد که باید آنرا بچرخانید و بخوانید،مجبور نباشید که صفحه را دست بگیرید و دفتری بخوانید،و دست‌تان درحال گردش باشد،به‌ این،چلیپای تمام‌گردان می‌گویند. من این تابلو را در نمایشگاه گذاشتم و خود من هم با ایشان وقتی رفتیم که‌ شاه رفته بود ولی باتمانقلیچ و محمود مهران و رجال‌ سیاسی آن‌روز،جملگی بودند،و صد و پنجاه‌ خوشنویس از سراسر کشور در این نمایشگاه شرکت کرده‌ بودند و این زمانی بود که به اصطلاح یک نهضت کاذبی‌ برای تغییر خط به ریاست سعید نفیسی درگرفته بود؛که‌ یکی از روحانیون گفت:«تا قرآن کتاب مذهبی ما است خط ما همین خواهد بود. خطوطی که در انجمن خوشنویسان ایران تعلیم و یاد داده می‌شود عبارت است از در درجهء اول،خط نستعلیق-چه منسوب و چه خوش-و بعد خط ثلت که‌ کشور اکنون نیاز زیادی به این خط دارد و اخیرا استاد احصائی قرآنی را به خط محقق نوشته است که ارزنده و دیدنی است. که این خط جنبهء (به تصویر صفحه مراجعه شود) خصوصی دارد و نه جنبهء عام،چون ابتدا باید آن علوم و آن عمق ادبی سابق بوجود بیاید که با توسعهء دانش‌ امروز،ممکن و میسر نیست و تنها رجعتی است به تاریخ‌ گذشته. پس خطی‌ کامل است که اصول را رعایت کرده باشد به قول شاعر: گر آن کاتب که دارد دعوی خط خیال و خودپسندی برده هوشش‌ از این‌رو خط او اصلی ندارد که تعلیم کسی نشنیده گوشش درپایان،سپاسی داریم از استاد عبد الله فرادی، که این فرصت مغتنم را در اختیار«فصلنامه هنر» قرار دادند تا از سخنوری و فرهیختگی‌شان،بهره‌ای‌ ببریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.