Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی: سمبولیست، امپرسیونیست در قلمرو موسیقی و درام

(6 صفحه - از 246 تا 251)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، آثار کلود دبوسی آثار ارکستری، دبوسی، پیانو، رم، فهرست آثار کلود دبوسی آثار، پلئاس، قطعه، کلود، پاریس

خلاصه ماشینی: "در کنسرواتوار آنچه در زندگی کلود دبوسی بیش از همه‌ تعیین‌کننده بود دیدارش در سال 1871-در هشت‌ سالگی-با مادام موته دوفلورویل،شاگرد شوپن و مادرزن ورلن،بود. سه سال قرار بود در رم بماند -در«ویلامدیچی»-اما بیش از دو سال نماند و در نامه‌هایی که برای خانوادهء واسنیه(خانم و آقای واسنیه‌ که از حامیان او در پاریس بودند)نوشت گله کرد که‌ زندگی در«پادگان»یا زندان رم برایش قابل تحمل‌ نیست. «نوکتورن‌ها»و«پلئاس و ملیزاند دبوسی ده سال روی«پلئاس و ملیساند»کار کرد -از سال 1892 تا 1902-ولی درطول این مدت‌ گذشته از«بعدازظهر»یک اثر ارکستری موفق دیگر هم‌ ساخت به‌نام«نوکتورن‌ها»که شامل سه قسمت بود و قسمت سوم با آواز دسته‌جمعی بدون کلام زنان همراه‌ بود. خصیصهء برجستهء این قسمت به‌کارگرفتن آواز دسته‌جمعی زنان است و تأثیر آن،درصورتی‌که‌ به‌خوبی و به‌طور کامل اجرا شود،به‌هیچ‌وجه‌ دست‌کمی از تأثیر دو قسمت دیگر ندارد در زمان کار برروی«نوکتورن‌ها»،دبوسی با روزالی(لیلی)تکسیه ازدواج کرد. نخستین اجرای اثر در پاریس(15 اکتبر 1905) مقارن بود با تولد تنها فرزندش،تا آنجا،از آنچه که‌ می‌دانیم برمی‌آید که دبوسی هیچ‌گاه سفر دریایی‌ نکرده،اما چه در فرانسه و چه در انگلستان،اوقات‌ زیادی را بر ساحل دریا گذرانده است. برخی از منتقدان معتقدند که‌ «دریا»سرآغاز بازگشت دبوسی به معیارهای فرم‌ کلاسیک است که دوازده سال پیش با کوارتت‌ زهی‌اش به آن دست یافته بود،ولی بعد آن‌را با مقاصد شخصی‌اش ناسازگار تشخیص داده و رها کرده بود. یکی از جزئیات قابل‌ ذکر درمورد«ایبریا»این است که حال‌وهوای‌ اسپانیایی این اثر چنان گیرا بود که مانوئل دوفایا آهنگساز بزرگ اسپانیایی،معاصر دبوسی را سخت تحت‌ تأثیر قرار داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.