Skip to main content
فهرست مقالات

تاملاتی در اصول و مبانی هنر: هرمنوتیک و نسبت آن با هنر و زیبائی

نویسنده:

(16 صفحه - از 12 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : هرمنوتیک ،هنری ،زیبائی ،علم ،دیالکتیک ،منطق و مبحث علم ،حقیقت ،هیدگر ،هگل ،انسان ،شناسایی ،درایت ،منطق و مبحث علم دیالکتیک ،اثر هنری ،مبحث علم مبتنی بر علوم ،حصول ،معنا ،تفکر ،هنر و زیبائی ،منطق و مبحث علم هرمنوتیک ،زمان ،تاریخ ،هرمنوتیک و نسبت ،ظهور ،اقسام منطق و مباحث علم ،معانی ،مبحث علم هرمنوتیک توجه ،هرمنوتیک منطق و مبحث علم ،علم درایت مبتنی بر هرمنوتیک ،مبانی هنر هرمنوتیک و نسبت

خلاصه ماشینی:

"گر عشق نبودی و غم عشق نبودی‌ چندین سخن نغز که گفتی که شنودی‌ گر باد نبودی که سر زلف ربودی‌ رخسارهء معشوق به عاشق که نمودی در این معناست که همراه با مخافة حقیقی در قبال‌ همینهء حقیقت،توجه به افتقار و نیازمندی ذاتی حاصل‌ شده و بدین ترتیب معلوم می‌شود که انسان،نه صرفا چیزی(ابژه‌ای)برای تحقیق و پژوهش-چنانکه در منطق و مبحث علم مبتنی بر علوم جدید و متدولوژی‌ معمول است-و نه صرفا پدیداری توانمند Dynamic و در مناسبت با زمان فیزیکی‌ و اوضاع و احوال اجتماعی زمان-چنانکه در منطق و مبحث علم دیالکتیک تلقی می‌شود-بلکه انسان،در مقام ذات نقش خرابی دارد که می‌تواند از سرای طبیعت‌ بیرون رود و به کوی حقیقت گذر کند. تنها با هرمنوتیک است که‌ بدون آنکه اثر هنری را به صرف شیئ Object در میان اشیاء دیگرتقلیل دهیم-چنانکه در منطق و مبحث علم مبتنی بر روش‌شناسی علمی معمول است- و یا اثر هنری را در مناسبت مستقیم با شرایط اجتماعی-سیاسی-فرهنگی روزمرهء جامعه و نتیجهء زمان توانمند Dynamic فیزیکی و زیستی عادی‌ قلمداد کنیم-چنانکه در منطق دیالکتیک معمول‌ است-می‌توان با حقیقتی که در آثار هنری ظهور یافته‌ انس حاصل کرد و از اینطریق،به حقیقت حال و مواجید و نحوهء حضور و وقت اصیل هنرمند ورود پیدا کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.