Skip to main content
فهرست مقالات

من در مقطع کنونی به تصویرگری شعر و ادب اعتقاد ندارم

مصاحبه شونده:

(16 صفحه - از 120 تا 135)

خلاصه ماشینی:

"در انتهای دولت تیموری،یعنی در زمان نواده تیمور«سلطان حسین بایقرا»که یکی از پادشاهان هنرپرور دورهء تیموری است و هنرستان نقاشی‌ هرات،اوج و عظمت جدیدی پیدا کرده بود،هنرمندی‌ بزرگ بنام«کمال الدین بهزاد»را می‌بینیم که به نظر بنده یک رنسانس عظیم هنری به وسیله این شخص‌ ایجاد می‌گردد و با نگرش عمیق که به کل هنرهای‌ تجسمی در ایران دارد،سبک و سیاق جدیدی را در نقاشی سرزمین ما بوجود می‌آورد،که هنوز هم آن سبک‌ و راه و روش ادامه دارد. در این چند سالهء اخیر،با کوشش اینجانب و کمک و حمایت مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،یک رشتهء دانشگاهی تا مقطع«کاردانی»در جهت هنر نقاشی ایرانی در مراکز آموزش هنر (فرهنگسرای نیاوران)تاسیس گردیده و از تصویب‌ شورایعالی انقلاب فرهنگی گذشته و امید آن است که‌ ان‌شاء الله در آیندهء بسیار نزدیک دورهء کارشناسی این‌ هنر در این مرکز ایجاد گردد،و بنده در حال حاضر در حال نوشتن بنیادنامه‌های آن هستم. اما در ارتباط اینکه نقاشی مینیاتور،نقاشی معاصر است‌ یا نه،باید به عرض برسانم پس ترجیح می‌دهید کدامین‌ سبک نقاشی و متعلق به کدامیک از کشورها،حالیا نقاشی معاصر ایران باشد؟ما باید پیرو فرهنگ و هنر گذشتهء خود باشیم و اگر نقایص و گرایشات انحرافی و بعضا بازاری و بی‌محتوا در آن بوجود آمده باشد،مثل آن‌ هنرمند بزرگوار منظورم کمال الدین بهزاد است که تمامت‌ گرایش‌های بیگانه و ناروا را از آن سترد ما هم آن‌ها را بزدائیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.