Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی اجمالی به هنر حکاکی ایران از کهن ترین روزگار تا عصر حاضر حکاکی، میراثی ارزشمند در عرصه هنر ایرانی

نویسنده:

(18 صفحه - از 136 تا 153)

کلید واژه های ماشینی : هنر، هنر حکاکی ایران، ایران، رم، چوب، گراوور به‌روی چوب، تصاویر، نقاشی، به‌روی نقش چاپ سنگی، به‌روی

خلاصه ماشینی:

"نگاهی اجمالی به هنر حکاکی ایران از کهن‌ترین روزگار تا عصر حاضر حکاکی، میراثی ارزشمند در عرصهء هنر ایران دکتر جلال الدین کاشفی بر طبق شواهد تاریخی بدست آمده،نخستین آثار هنری انسان به 000,20 سال پیش تعلق دارد و بوضوح‌ روشن شده است که نه تنها هنرمندان ایرانی،بلکه‌ هنرمندان سراسر این کرهء خاکی،در هرکجا که‌ بوده‌اند،برحسب نیازهای زمان و مکان،نبوغ و استعداد خود را به اثبات رسانده و با بکارگیری هر وسیله‌ای که‌ در دسترس خویش داشته‌اند به هنرنمایی پرداخته و در این راه،طرح و نقش خود را بر پهنهء هر سطحی که‌ جوابگوی نیاز درون آنان بوده نشانده‌اند. بی‌تردید هنرمندان ایرانی نیز با آن گذشتهء بالنده که‌ حدود 12000 سال تمدن را بدوش می‌کشند بی‌هیچ‌ پروائی هنر طراحی و رنگ‌آمیزی خود را گاه به روی‌ سنگ و سفال و گچ،گاه به روی چوب و شیشه و (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1):مهرهای استوانه‌ای شکل هخامنشی،متعلق به 320 ق. هنرمند قلمکار گاه از طراحی و (به تصویر صفحه مراجعه شود) (8):النجاة مختصر الشفای ابن سینا،حکاکی به روی چوب،رم رنگ‌آمیزی کاشی‌ها و گاه نیز از دیگر هنرها ایرانی‌ تقلید و یا الهام می‌گیرد،زیرا در ارائه باره‌های اندیشه و تفکر که در طراحی و رنگ‌آمیزی اثرش بکار می‌بندد همان ارزشهایی را برمی‌گزیند که در دیگر آثار ایرانی رخ‌ نموده است. جا دارد متذکر شویم که اکثر هنرمندان یاد شده تحصیلات خود را در اروپا و یا آمریکا به‌پایان رسانده و در بازگشت به ایران به تدریس این‌ رشته‌ها،با تمام فقدان‌ها و کمبودها-از قبیل در اختیار نداشتن دستگاه پرس مخصوص حکاکی(چوب،فلز و سنگ)و بویژه پرس لیتو گرافی که هنوز هم این کمبود را حتی در دانشکده‌های هنری تهران نیز می‌بینیم- پرداخته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.