Skip to main content
فهرست مقالات

بر آستان جانان گر سر توان نهادن

مصاحبه شونده:

(12 صفحه - از 154 تا 165)

خلاصه ماشینی:

"من در مقایسهء میان شور و حال هنرمند خوشنویس‌ معاصر با خوشنویسان گذشته این خاک،یک تفاوت‌ عمده و به عبارت دیگر،یک فاصلهء عمیق را یافته و درک کرده‌ام؛این تفاوت و فاصله در سنجش استعدادها و ذوق‌ها نیست؛چرا که ذوق و استعداد،امری فطری و خدادادی است؛مهم در این سنجش،پراکنده شدن‌ جمع و محفلی است که در گذشته سبب‌ساز بروز استعدادها و رونق کار هنر این دیار گشته و امروز به‌ دلیل شرایط زمانه از آن خبری نیست،در گذشته،یک‌ خوشنویس مراحل و طریق در کار کتابت را می‌پیموده‌ است،کنار دست استادان با تجربه شاگردی می‌کرده‌ است،قلم تراش‌سازی را یاد می‌گرفته است،کاغذسازی‌ را،حتی تذهیب و تشعیر را. کار کتابت به قلم ریز به سلیقه و اعتقاد من هم‌ حوصله می‌خواهد و هم قابلیت لازم،در مقایسه با گذشتگان و اسلاف خوشنویس این دیار ما چندان‌ گامی موثر و پربار برنداشته‌ایم از سلطهء چاپ که‌ بگذریم،در این رشته از هنر خوشنویسی،سوای معدود نمونه‌های ارزشمند،متأسفانه خوشنویسی معاصر موفق به‌ تربیت نخبگانی در این راه نگردیده است. اما اینکه چرا تنها حافظ،و دیگر شاعران و نویسندگان نه،این مهم برمی‌گردد به استقبال و شیفتگی‌ مردم به خواجه حافظ واضح‌تر بگویم:ناشر یا ناشرین‌ برای سرمایه‌گذاری خود ترجیح می‌دهند کتابت دیوان یا کتابی را به خوشنویسی سفارش دهند که طالب و راغب‌ زیاد داشته باشد،و به همین دلیل هم رو سوی دیوان‌ حافظ می‌آورند. این مورد، گمانم برمی‌گردد به پاسخ قانع‌کننده سؤال قبل که چرا تنها حافظ،و دیگر شاعران نه؟ بی‌تردید،هدف اصلی در انتشار مجموعهء خطوط اساتید والای هنر خوشنویسی تحت عنوان«سلسله قلم» ناشی از نیاز آشنا کردن مردم به ارزش‌های از دیده و یاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) رفتهء خط خوش فارسی بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.