Skip to main content
فهرست مقالات

هنرهای تجسمی: در جمال تو چنان صورت چین حیران شد (مروری در مکاتب مینیاتور ایران) مکتب تبریز

نویسنده:

(14 صفحه - از 26 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : هنر، مینیاتور، چین، مکتب تبریز، مکاتب مینیاتور ایران، نقاشی، نگارگری، ایرانی، مغول، شاهنامه

خلاصه ماشینی:

"ق. (به تصویر صفحه مراجعه شود) در چنین شرایط حساس و سرنوشت‌سازی است که‌ نگارگران با کرامت و همت ایرانی،چونان جنگجویانی‌ صاحب قدرت و تجربه،پا به میدان رزمی جاودانه‌ می‌نهند،نخست دستاورد هنری قوم فاتح را با هوشمندی مورد اقبال قرار می‌دهند،و با صبوری تمام، تحت پوشش ظاهری این انقیاد و تسلیم هنری،با سلاح‌ ذوق و ایمان و خلاقیت خویش زمانی بعد،به جبران همهء ناکامی‌ها و تلخی‌ها و به دیگر تعبیر،شکست و تسلیم‌ می‌نشینند و حیرت برانگیزتر آنکه با مدد از چنین جنبش‌ و حرکتی است،که به جای تقلید و تسلیم،آغازگران‌ گشایش فصل نوینی از تحول نگارگری ایران می‌گردند و سهمی به سزا در باروری هنر و فرهنگ ایران را از آن‌ خود می‌سازند. ق. (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایران می‌گردد و رابطه فرهنگی و هنری چینی‌ها و ایرانی‌ها،در طول تاریخ به گونه‌ای مستمر ادامه داشته‌ است،اما از یاد نباید برد که تأثیرات متقابل فرهنگ و هنر دو سرزمین،در حد نگرش‌هایی محدود و مسدود بوده‌ است و تنها،در دوران حکومت مغول‌های فاتح است که‌ هنرمندان ایرانی به تبعیت از خواست حاکمان زمان، ناگزیر در راستای سلیقه و گرایش آنان مطالعه و نگاه‌ جدی‌تری را در رشته‌ها و ابعاد هنر چینی آغاز می‌کنند،و آهسته و آرام،نشانه‌هایی از هنر چین را در نقش و نگارهای خود آشکار می‌سازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.