Skip to main content
فهرست مقالات

هنرهای تجسمی: در جمال تو چنان صورت چین حیران شد (مروری در مکاتب مینیاتور ایران) مکتب تبریز

نویسنده:

(14 صفحه - از 26 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،مینیاتور ،چین ،مکتب تبریز ،مکاتب مینیاتور ایران ،نقاشی ،نگارگری ،ایرانی ،مغول ،شاهنامه ،مینیاتور چینی ،دیوان خواجوی کرمانی ،هنر ایرانی ،فرهنگ ،مروری در مکاتب مینیاتور ،نقاشی مینیاتور چین آشکار ،مینیاتورهای دیوان خواجوی کرمانی ،مینیاتور مکتب تبریز ،ذوق ،قوم ،تسلیم مبانی حاکم هنر زمان ،نقاشی چین در نگارگری ایران ،رنگ ،نگارگری ایران ،فرهنگ و هنر ،تسلیم ،تقلید ،معماری ،بار نقاشی چین در نگارگری ،چین حیران

خلاصه ماشینی:

"ق. (به تصویر صفحه مراجعه شود) در چنین شرایط حساس و سرنوشت‌سازی است که‌ نگارگران با کرامت و همت ایرانی،چونان جنگجویانی‌ صاحب قدرت و تجربه،پا به میدان رزمی جاودانه‌ می‌نهند،نخست دستاورد هنری قوم فاتح را با هوشمندی مورد اقبال قرار می‌دهند،و با صبوری تمام، تحت پوشش ظاهری این انقیاد و تسلیم هنری،با سلاح‌ ذوق و ایمان و خلاقیت خویش زمانی بعد،به جبران همهء ناکامی‌ها و تلخی‌ها و به دیگر تعبیر،شکست و تسلیم‌ می‌نشینند و حیرت برانگیزتر آنکه با مدد از چنین جنبش‌ و حرکتی است،که به جای تقلید و تسلیم،آغازگران‌ گشایش فصل نوینی از تحول نگارگری ایران می‌گردند و سهمی به سزا در باروری هنر و فرهنگ ایران را از آن‌ خود می‌سازند. ق. (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایران می‌گردد و رابطه فرهنگی و هنری چینی‌ها و ایرانی‌ها،در طول تاریخ به گونه‌ای مستمر ادامه داشته‌ است،اما از یاد نباید برد که تأثیرات متقابل فرهنگ و هنر دو سرزمین،در حد نگرش‌هایی محدود و مسدود بوده‌ است و تنها،در دوران حکومت مغول‌های فاتح است که‌ هنرمندان ایرانی به تبعیت از خواست حاکمان زمان، ناگزیر در راستای سلیقه و گرایش آنان مطالعه و نگاه‌ جدی‌تری را در رشته‌ها و ابعاد هنر چینی آغاز می‌کنند،و آهسته و آرام،نشانه‌هایی از هنر چین را در نقش و نگارهای خود آشکار می‌سازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.