Skip to main content
فهرست مقالات

در نوآوری جایگاه سنت باید محفوظ باشد

مصاحبه شونده:

(14 صفحه - از 78 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : خط، هنر، نسخ، ثلث، اسلامی، نستعلیق، استاد، خط نستعلیق، خط ثلث، سینما

خلاصه ماشینی:

"با توجه به اینکه قم به مرکز نزدیکتر بود،در تهران با جناب استاد سید حسن میرخانی‌ آشنا شدم،و این استاد بزرگوار،بنده را راهنمایی کرد و با همان مجموعهء هنر خطی که ایشان به صورت جزوه‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) منتشر می‌کرد مرا راهنمایی نمود و من خط نستعلیق را ابتدا از سرمشق‌های خطوط این استاد شروع کردم. من پس از اینکه از بنیاد شهید بیرون آمدم،وقت بیشتری را مصرف‌ کار خط و خوشنویسی کرده‌ام،و چون بچه‌هایم در همین خطوطی که من کار می‌کنم و یا به قلمروهای‌ تذهیب و مینیاتور هم علاقندند با سه پسرم مجموعا به (به تصویر صفحه مراجعه شود) انجام همین کارهای هنری خوش هستیم و در یک‌ محیط خانوادگی،سخت‌کوشانه،کار و باری مگر هنر و اندیشه‌ورزی در این عرصات نداریم. -متأسفانه،حتی یادم هست که تاریخ و جغرافیای سال پنجم به خط آقای سلحشور بود و چاپ (به تصویر صفحه مراجعه شود) خیلی قشنگی هم داشت؛لذا طبیعی است که محیط ایران،می‌طلبید که انسان این خط را کار کند. مخصوصا با دوستان هنرمند که نشست و برخاست داریم این مسئله مطرح می‌شود که چرا انجمن‌ خوشنویسان ایران،خط اول و دوم تعیین کرده است و می‌گوید نستعلیق خط اول و مثلا ثلث یا نسخ خط دوم، درحالی که هر کدام برای خود،شأن خاصی دارند. اخیرا-در این‌ چندسال انقلاب-گروهی از خطاطان جوان و خوب، در نسخ و ثلث پا گرفتند و انصافا به اینان امید بسیار زیاد است،حتی در این اواخر که جناب آقای خاتمی،وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی،حکم مجددی به بنده‌ برای نمایندگی در انجمن خوشنویسان لطف فرمودند، تأکید داشتند که باید همه رشته‌های خطوط اسلامی‌ ترویج شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.