Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی: کلود دبوسی: پلئاس و ملیزاند

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 162 تا 167)

کلید واژه های ماشینی : پلئاس، موسیقی، دبوسی، هنر، فرانسه، درام، علت کامیابی هنری پلئاس، کلود دبوسی، شعر، واکنشی علیه هنر واگنری

خلاصه ماشینی:

"موسیقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) اثر:رومن رولان ترجمه:رضا رضائی کلود دبوسی: پلئاس و ملیزاند نخستین اجرای پلئاس و میلزاند در پاریس در 30 آوریل 1902،رویداد بسیار مهمی در تاریخ موسیقی‌ فرانسه بود. *** در مورد دلایل معنوی کامیابی پلئاس و ملیزاند، توجهتان را به نوعی تفکر جلب می‌کنم که منحصر به‌ فرانسه نیست بلکه این روزها در بخشی از اعضای (به تصویر صفحه مراجعه شود) کلود دبوسی(1862-1918) متمایزتر جامعهء اروپایی رواج دارد و پلئاس و میلزاند تجلی یافته است. اما سوای همهء این دلایل،که به اثر اهمیت خاصی‌ در تاریخ اپرا می‌بخشند،دلایل صرفا موسیقایی نیز برای‌ کامیابی آن وجود دارد که بسی عمیقتر و مهمترند. علتش‌ ویژگیهای سبک دبوسی نیست(که در آن می‌توان‌ نمونه‌های مجزائی از آهنگسازان بزرگ پیش از او،از شوپن،لیست،شابریه و ریشارد استراوس سراغ کرد)، علتش این است که این ویژگیها در نزد دبوسی بیانی از شخصیت اویند؛علتش این است که پلئاس و ملیزاند، «قلمرو یک نهمها»،فضای شاعرانه‌ای دارد که تا به‌ حال در هیچ درام موسیقایی دیده نشده است. هرکس‌ که در جاهای دیگر زندگی می‌کند و کنجکاو است که‌ بداند فرانسه به چه می‌ماند و بخواهد نبوغ فرانسوی را بفهمد،باید پلئاس و ملیزاند را همان‌گونه مطالعه کند که برنیس راسین را. نه اینکه هنر دبوسی کلا بیش‌از هنر راسین نبوغ‌ فرانسوی را نشان دهد؛زیرا این نبوغ جنبهء دیگری هم‌ دارد که نگفته‌ام،و آن عمل قهرمانانه،سرمستی منطق و سرخوشی و خندهء سودا و شیفتکی به نور،فرانسهء رابله، مولیر،دیدرو،و در موسیقی(صرفا با ذکر نامهای برتر)، فرانسهء برلیوز و بیزه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.