Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی در اصول و مبادی هنر: مبانی تفسیر و تأویل شعر شاعران

نویسنده:

(10 صفحه - از 58 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : هنر، شعر، تفسیر و تاویل، تفسیر، نقد، هیدگر، تفسیر و تاویل شعر، شیوهء نقد، ادبی، افلاطون

خلاصه ماشینی:

"آراء و افکار دیگری نیز در طول تاریخ در مورد هنر و شعر و حقیقت آن بیان شده است و مبنای تفسیر و تاویل‌ قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به آراء فلوطین، اگوستین،اکوئیناس،کانت،هگل و شوپنهاور و نیچه و سارتر و یاسپرس و هیدگر اشاره کرد. آیا همهء این طرق ومناهج مختلف نقد و تفسیر به یکسان با انس و همدلی و همزبانی ارتباط دارند؟و یا طریقه‌ای از این طرق می‌تواند رابطه و مناسبت بیشتری با انس و همدلی داشته باشد؟و آیا اصلا همگی این طرق مسبوق به انس و همزبانیند و یا اینکه می‌تواند طریقه یا طریقه‌هایی از میان طرق مختلف‌ تاویل و تفسیر،بکلی با انس و همزبانی بی‌رابطه باشد؟ در اینصورت اگر مبنای تفسیر و تاویل انس و الفت‌ نیست،پس چیست؟ در اینجا از میان انحاء مختلف تفسیر و تاویل،تنها به شیوهء نقادی و پژوهش و تتبع ادبی ادبا می‌پردازیم و مبانی نظری آن را مورد بررسی و امعان نظر قرار می‌دهیم و رسیدگی به دیگر انحاء را به وقت دیگری‌ وامی‌گذاریم. با اتخاذ چنین وجههء نظری دیگر نمی‌توان پرسید که:«ادبیات خود چیست؟چرا نویسندگان می‌نویسند؟آیا راسین شاعر و نمایشنامه نویس قرن هفدهم به همان دلیلی می‌نوشت‌ که پروست در دورهء ما می‌نویسد؟» شیوهء نقد ادبی از آنجا که مبتنی بر پوزیتیویسم‌ (فلسف تحصلی)است به شعر تنها از آن حیث که یک‌ «چیز واقع و متحصل و نهاده شده در برابر ما»است نظر می‌کند و نسبت به عالم-و به بیانی-به فتوحی که‌ شاعر داشته است،بیگانه و غافل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.