Skip to main content
فهرست مقالات

تجلی انگاره های سنتی در تاروپود نگاره های نوین (نقاشی های معاصر ایران) (4)

نویسنده:

(32 صفحه - از 138 تا 169)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نقاشی، رنگ، تصویر، سنتی، ایرانی، به‌سال، مینیاتور، اشعار، سهراب سپهری به‌سال، هنرهای زیبا، هجری شمسی، سهراب سپهری، آثارش، حرکتی، هنرهای ایرانی، دور، هنر نقاشی، جهان، تجلی انگاره‌های سنتی، ارزشهای، مکاتب، نقاشی‌های معاصر ایران، تجربه‌های، آشنایی، هنرمند فقید سهراب سپهری، قالب، دانشکدهء هنرهای زیبا، فرهنگ، دانشکده هنرهای زیبا

خلاصه ماشینی: "پرویز کلانتری،اگرچه رسما و به‌طور آکادمیک، هیچگاه به‌فراگیری هنر این مرزوبوم و یا کپی‌نمودن آثار این و آن،در گذشته و حال،بطور جدی و قطعی‌ نپرداخته است،اما با برخورداری از نبوغ و استعداد هنریش و با دارابودن اصالت و دریافت رسالت خویش‌ و با بکارگیری ادراکات و حسیات خود،رگه‌های هنر و تمدن‌های کهن ایرانی را در کنار عناصر مکاتب غربی‌ بکار می‌بندد که این جوشش رگه‌ها،چیزی جز (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نشانه‌های بارز این آب و خاک و تجلی فرهنگ غنی و پربار ایران نیست که چنین طبیعی و خودجوش بر پهنه‌ بوم‌های او نشسته است و جملگی سبب آن می‌گردد تا به‌ حرکتی نوین و دست‌خط شخصی خود برسد. کلانتری در تصویر 33 به پرسپکتیو فضایی بها می‌دهد،لیکن در تصویر 34 که 9 سال بعد،به‌سال‌ 1365 هجری شمسی بوجود می‌آورد،نه‌تنها پرسپکتیو فضایی را از کارهای خود بیرون می‌راند،بلکه به‌جای‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایجاد سایه‌روشن و عمق‌نمایی معمول در البسهء پرسوناژها و دیگر عناصر اثر با کنارهم‌قراردادن رنگهای قوی و ضعیف-از سطح صاف و یکدست سود می‌جوید؛یعنی‌ از همان اصول و قواعد و تجربه‌هایی استفاده می‌کند که‌ در هنرهای ایرانی-اسلامی مکان ارزنده‌ای دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.