خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) همایون علیآبادی سیری در زندگی و آثار هارولد پینتر [1930]درامنویس معاصر انگلیسی تموج ایهام و ایجازهای نمایشی هارولد پینتر،دارمنویسی است که بیشاز هر نکتهای در آثارش،طبع وقاد و روحیهء طنزآمیز و والای هنری موج میزند.
پرده بالا میرود و برای من سئوالی بس ژرف پیش میآید:در این اتاق بر این دو آدم چه خواهد گذشت؟آیا کسی در را باز خواهد کرد و پا به درون (به تصویر صفحه مراجعه شود) خواهد گذارد؟روشن است،آنها از آنچه خارج از اتاق است درهراسند.
با تأملی در این برشها،درمییابیم که چگونه جشن تولد به مضحکه و محاکمه بدل شده است؛ مضحکهای که در آن محور و عطف و مبنا،هزل سیاه و طنز گزنده و نیشدار پینتر است،که درقالب شخصیت «استنلی»تجلی و نمود دوباره یافته است.
اما همین دو موجود ظاهرا اهل سرخوشی و خوشگذرانی، چندان در جلد خود فرورفتهاند که پوست انداختهاند و این نیست،مگر همان حکایت ققنوسی سربرداشته از خاکستر که هماینک بازتافت و تجلیش را در متن زبان غنی و مستغنی از وصف پینتر است.
پینتر،رویتگری صادق است که کموکیف و چند و چون وضع و موقع اجتماعی،فرهنگی جامعهء غرب را با دروننگری و ذهنیگرائی خاصش به نمایش میگذارد؛ متنی غنی و مستغنی از وصف که حتی هماینک نیز در (به تصویر صفحه مراجعه شود) بازخوانیهای مکرر،جلوه و جلا و حلاوتش را همچنان حفظ کرده است.
پینتر با بیپروائی (به تصویر صفحه مراجعه شود) هرچه تمامتر،برای علنیساختن روابط پوچ و به بنبسترسیدهء خانواده به مفهوم معاصرش،ازاینکه صحنهها را حتی از چرک و خونابه نیز مملو کند،ابائی ندارد."