Skip to main content
فهرست مقالات

گروتفسکی و پژوهشکده تئاترش/ نگرش به تئاتر آزمایشگاهی (بیومکانیکی)

نویسنده:

(6 صفحه - از 242 تا 247)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، گروتفسکی، بازیگر، گروتفسکی و پژوهشکده تئاترش، پژوهشکده تئاتر، تماشاگران، لهستان، یرژی گروتفسکی، بازیگران تئاتر آزمایشگاهی کاری، هنری

خلاصه ماشینی: "تئاتر آزمایشگاهی برای اجرای برنامه‌های خود سفرهائی به کشورهای خارجی دارد اما گروتفسکی‌ شخصا،کمتر از نمایش‌هائی که با روش او مغایرت‌ دارند دیدن می‌کند و علاقه چندانی به این‌گونه تئاترها ندارد. گروتفسکی به‌عنوان‌ بنیان‌گذار روش تئاتر آزمایشگاهی مبداء و منشاء این‌ روش را در اجرای تجربی خود اینگونه توضیح می‌دهد: ظاهرا فرض بر آن است که کار تجربی متضمن‌ مسیر قبلی«و هربار بازی‌درآوردن با تکنیک جدید» باشد. ». سالها کار و بویژه تمرینهای ترکیبی(تمرینهائی‌ برای پرورش جسم و بدن،پلاستیک و صوتی)برای‌ تمرکز بازیگر این امکان را به او می‌دهد که آغاز را کشف کند. با حذف تدریجی آنچه زائد بود ما دریافتیم که تئاتر می‌تواند بدون چهره‌پردازی«گریم»بدون لباسهای ویژه‌ آن و بدون صحنه‌پردازی و بدون محل اجرای جداگانه‌ (صحنه)بدون نورپردازی و آثار صوتی و غیره وجود داشته باشد اما نمی‌تواند بدون ارتباط و تفاهم مستقیم‌ زنده و حس بازیگر و تماشاگر بر صحنه بماند. این به‌ویژه مهم است که تماشاگر همین‌که در منطقه‌ روشن قرار گرفت و به‌عبارت دیگر مرئی شد،او نیز شروع به ایفای نقشی در اجرای تئاتر می‌کند. من براین عقیده نیستم که اگر کسی محکوم به‌ خلاقیت نشده باشد،بتواند واقعا چیزی خلق کند این‌ کار برای او باید تنها چیز ممکن در زندگی و وظیفه‌ اساسی باشد. اما انسان نمی‌تواند وظیفهء زندگی خود را انجام دهد و همواره در ناهماهنگی با آن باشد چنانچه‌ در لحظاتی از زندگی،اگر انسان کارهای معینی را انجام می‌دهد که با وظیفهء هنری او هماهنگی ندارد چیزی خلاق را در درون خویش نابود ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.