Skip to main content
فهرست مقالات

خط نستعلیق جلوه ناب هنر آبستره

مصاحبه شونده:

(21 صفحه - از 93 تا 113)

خلاصه ماشینی:

"از بختیاری می‌پرسیم آیا فکر نمی‌کنید دستیابی به هویت شخصی-که این‌ همه بر آن تأکید دارید-با مفهوم و معنا کردن شعر از سوی هنرمند متضاد و چند گونه است؟ با اجازه شما،توضیحی دربارهء هویت شخصی یا ملی در هنر،از باب تتمیم فایدت،جالب خاطر خواهد بود:در اینجا اگر صحبت از هویت می‌شود،شکل مجرد آن موردنظر نیست،بلکه این متن یا زمینهء ایجاد کارها و ترکیبات تازه است که در خطر یکدست و خالص نبودن‌ قرار می‌گیرد،وگرنه خط نستعلیق،خط شناسنامهء ملی ما است. به نظر من کاری قوام‌ یافته است و تأثیر بلند مدت تاریخی دارد که از عوامل‌ تأثیرگذار و ریشه‌ای و حس‌شدنی فرهنگ خود،مایه و منشأ گرفته باشد؛البته اینجا لازم می‌دانم برای باز شدن‌ بحث و دستیابی به نتیجه‌گیری مطلوب و مقبول،به‌ کارهایی که در طی 20 سال گذشته تحت عنوان‌ نقاشی/خط انجام شده بپردازیم و تقسیم‌بندی‌هایی را بین این کارها قائل شویم: هنرمندان این رشته،چند گونه کار انجام داده‌اند که‌ در این میان می‌توان اشاره داشت به کارهایی که به‌طور عمده با تأکید بر ترکیب رنگ و کمپوزیسیون و مجموعه‌ای هماهنگ،با استفاده از عناصری شبیه به‌ خط فارسی و نه خوشنویسی ساخته شده‌اند،مانند کارهای مرحوم پیل آرام و زنده‌رودی دو دیگر کارهایی‌ که گرایش«اکسپرسیو»با پس‌زمینهء عرفانی داشتند که‌ باز هم با مدد از اشکالی شبیه به خطوط خوشنویسی یا دست کم گونهء تغییر شکل یافتهء آن آفریده شده‌اند و سوم‌ کارهایی که در آنها از خوشنویسی استفاده شده بود و کلمات و حروف پیچ و تاب‌هایی با یکدیگر در زمینهء معمولا کنتراست و عموما تزئینی کنار هم جای گرفته‌ بودند و بالاخره کارهای پراکنده‌ای که از یکی از این‌ سه روش مایه و مهب گرفته بودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.