Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگویی با صادق هاتفی، نویسنده و کارگردان نمایش «سوگ سیاوش»: ظرفیت های نمایشی شاهنامه

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 176 تا 181)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، شاهنامه، سوگ سیاوش، تئاتر، شعر، قصه، منظوم، درام، نثر، نمایشی شاهنامه

خلاصه ماشینی: "آیا اجرای نمایش«سوگ سیاوش»در«تئاتر دوپاری»در همین سمت و سو بوده یا نه،و اساسا تلقی و برداشت و برخورد شما با متون منظوم‌ تراژیک فارسی برای صحنه تئاتر،چگونه است؟ مسلما اجرای«سوگ سیاوش»،در سالن اصلی‌ سازمان یونسکو در این سمت و سو بوده است،اما اجرای‌ آن در«تئاتر دوپاری»نه؛چرا که این،اجرایی بود برای‌ در فروردین و اردیبهشت سال 69،گروه نمایش«سوگ‌ سیاوش»-نوشته و کار صادق هاتفی-اجراهایی از این‌ نمایش را در«تئاتر دوپاری»فرانسه و نیز سالن اصلی یونسکو بر صحنه آورد،که با اقبال فراوان روبرو شد. عموم و به‌ویژه ایرانیان خارج از کشور و سمت و سوی‌ آن کاملا منطبق بود با اهداف«گروه تئاتر ملی ایران» این اهداف عبارتند از: 1-تحقیق و بررسی متون کهن ایرانی و به‌ویژه‌ شاهنامه حکیم ابو القاسم فردوسی در جهت استخراج آثار نمایشی از میان آنان و تلفیق آن با«هوای زمان». این مقدمه را گفتم تا بتوانم به این حرف برسم که‌ دلایل برخورد استاد گرانقدر شعر نو پارسی،نیما،را با درام و نمایش،باید در جای دیگر جستجو کرد:فصل‌ جدید شروع تئاتر در سرزمین ما از گذشته خود برید و کپی‌های شد از روی تئاتر اروپا واضح است که در چنین حالتی،چنین تئاتری نمی‌توانست آن ارتباط منطقی،حسی و تنگاتنگی را که تئاتر یک سرزمین باید با مردمش برقرار کند،ایجاد نماید. فراموش نکنید که اجرای این نمایش در«سالن‌ اصلی یونسکو»به مناسبت هزارهء انتشار شاهنامهء فردوسی،توجه بسیاری از محافل هنری و خبری را به این‌ مسئله و به شاهنامه و قابلیت تطبیق آن با جهان امروز جلب کرد و در همان حال اثبات کرد که تراژدی‌های‌ شاهنامه،دارای قابلیت‌های شگرف نمایشی بوده و در صورت توجه و تعمق و کار نظم یافته و بسامان و منضبط روی آن،می‌تواند به صورت یکی از غنی‌ترین منابع‌ نمایشی ما درآیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.