Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: روح هنر دینی: تاملی در مبانی نظری هنر و زیبایی

نویسنده:

(12 صفحه - از 8 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،دینی ،ابداع ،حقانی ،نفس ،شیطان ،حقیقت ،فن ،استتیک ،تقلید ،خیال ،وجه ،روح هنر دینی ،ظهور ،هیدگر ،فن آزمودگی ،غرب ،صرف ،خیال هنرمند خیال ابداعی ،انحاء ،آثار هنری ،عقل ،طبیعت ،هنر غیردینی ،فن آزمودگی در ابداع ،هنرهای غیردینی غرب ،هیدگر همهء هنرها ،تحقق حقیقت ،انسان ،هنرهای غربی

خلاصه ماشینی:

"11 حال اگر بخواهیم این بخش از اقوال هیدگر را در باب هنر خلاصه کنیم،باید بگوییم که در نظر او منشأ و سرآغاز Origin اثر هنری،خود هنر،به معنای نحوی از انحاء تحقق حقیقت‌12است که از طرفی موجب ابداع‌ به معنی«امکان دادن به تحقق حقیقت»و«ظهور بطون» و«اقامهء عالم در اثر هنری»از جانب هنرمند،و از طرف‌ دیگر موجب ابقاء و حفظ و صیانت حقیقت،یعنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) اقامت در قرب هیمان و جلال حقیقتی که در اثر تحقق‌ یافته است و سکنی گزیدن در فتوح آن و فراخوانده شدن‌ و تأثیر پذیرفتن و گوش سپردن به ندای آن و به جان‌ آزمودن آن از طرف ما می‌شود. در ابتدا می‌خواهیم‌ ببینیم که آیا انظار فلاسفه و متفکران غرب صرفا متوجه‌ به هنر در غرب است یا اینکه ناظر به انحاء دیگر هنر، مثلا هنر حافظ و سعدی،نیز هست؟به بیان دیگر،آیا تطبیق انظار فلاسفهء غرب بر هنر به معنایی که در عالم‌ اسلام داشته ملازم با این نیست که هنر مسلمین را منحل در استتیک غربی کرده باشیم؟سؤال دیگر این‌ است که چرا عرفا و حکما و متفکرین ما خود مستقلا در هنر نظر نکرده و کتابها و تحقیقات مستقل دربارهء هنر ندارند؟ در پاسخ سؤال اول می‌گوییم که اصل هنر و هنرمندی به معنی«ظهور بطون وتحقق حقیقت و حضور و نسبت بیواسطه و آراستگی به فضایل و ابداع و صنع و ساخت بر مبنای آن حضور و فضایل و نامستور ساختن آنچه مستور بوده است»فطری بشر است و از این نظر فرقی بین شرق و غرب نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.