Skip to main content
فهرست مقالات

هنرهای تجسمی: طرف چمن و طواف بستان: مروری بر مکاتب مینیاتور ایران (3) مکتب هرات

نویسنده:

(10 صفحه - از 34 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : هنر، مکتب هرات، مینیاتور، مکاتب مینیاتور ایران، ایران، نگارگران، ذوق، مروری بر مکاتب مینیاتور، استمرار مینیاتور مکتب هرات، تیموری، شاهرخ، نگارگران مکتب هرات، خراسان، بایسنقر، خط، اعتبار مکتب هنری هرات، مرکز هنری معتبر هرات، اعتبار مرکز هنری هرات، کمال‌الدین بهزاد در مکتب هرات، نقاشی، خوشنویسی، استاد کمال‌الدین بهزاد، خلاقیت، حکومت، فرمانروایی، مینیاتور ایران در سایهء ذوق، ایران (، دوران فرمانروایی نوادگان تیمور، تجلی، مرکز هنری بایسنقر

خلاصه ماشینی: "هنرهای تجسمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مروری بر مکاتب مینیاتور ایران(3) مکتب هرات‌ طرف چمن و طواف بستان دیر زمانی نمی‌پاید که تجلی و تعالی مینیاتور ایران در سایهء ذوق و خلاقیت سزاوار تحسین با بنیان مکتب‌ هنری شیراز خیلی زود زمینه‌های تحولی شگرف و ماندنی را در تکامل این هنر سراسر رمز و راز،در گوشه‌ای دیگر از سرزمین ایران(یعنی نخست در خطهء پر هنر خراسان و زان پس در هرات)سبب می‌گردد. گرایش و آرمان شاهرخ بعد از او در سلیقه و خواست‌ پسرش میرزا بایسنقر استمرار یافت،و بایسنقر هنگام‌ حکومت بر هرات راه و آرمان پدر را دنبال کرد و با تأسیس کتابخانهء معتبر دیگری در هرات(823 هجری) و دعوت عام از دیگر هنرمندان نقاش و تذهیب کار و خوشنویس شهرهای شیراز و سمرقند و تبریز،بر آبرو و اعتبار مکتب هنری هرات افزود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.