Skip to main content
فهرست مقالات

آبستره در اروپای غربی و آمریکا

نویسنده:

(12 صفحه - از 64 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : آبستره، هنر، هنر آبستره، نقاشی، کوبیسم، رنگ، آبستره در اروپای غربی، هنر آبستر، مکاتب، نمایشگاه هنر غیر فیگوراتیو

خلاصه ماشینی:

"فرانسه که همواره در بین کشورهای اروپایی مرکز ثقل و تعیین کنندهء راه و رسم هنری جهان تلقی می‌شد و غالبا مکاتب و شیوه‌های مختلف هنری-در تغییرات و تحولاتی سرگیجه‌آور-از این کشور به سایر کشورهای‌ دیگر نفوذ می‌کردند،در مقابل پدیدهء جدیدی به نام هنر آبستره با تأخیر و دیرکرد روبه‌رو شد. آنچه وجه مشترک تمامی حرکتهای مدرن هنری-تا قبل از هنر آبستره-در فرانسه محسوب می‌شود،همانا چهارچوب معین و مشخص فیگوراتیو است:رئالیسم، حرف تازه‌ای در مضمون داشت. اگر تغییر از شیوه‌ای به شیوهء دیگر را حرکتی‌ تدریجی در نظر بگیریم،آبستره،جهشی به آن سوی‌ این حرکت بطی‌ء و ظهور تفکری فراتر از حرکت مادی‌ نقاشی و تولد معنویت در هنر است،همان حرکتی که‌ کاندینسکی با درک و درایتی دیگرگونه و با«شستن چشم» آبستره‌ در اروپای غربی‌ و آمریکا محسن ابراهیم فرناند لژه-کمپوزیسیون دیواری-1926 (به تصویر صفحه مراجعه شود) در نحوهء نگرش به هستی،در هنر پدید آورد؛در حالی‌ که در فرانسه هنوز،بحث و جدل در چند و چون مکاتب‌ مختلف در جریان بود. آموخته‌های‌ هنری این دو در فرانسه مابین سالهای 1912 تا 1915، یعنی در سالهای تفوق کوبیسم و همچنین تحت‌تأثیرات‌ دلونی شکل گرفت و درک روشنی از آنچه هنر آبستره در تلاش بیان آن بود در آنان به وجود آمد. اما حرکتهایی فردی توسط برخی از هنرمندان‌ همچون پرسی ویندهام لویس‌35در حول و حوش سال‌ 1912 صورت گرفت که بیشتر بر مبنای تحقیقاتی در حرکت قرار داشت و از مرز عین نمایی گذشته بود و به‌ ابداعاتی نزدیک به آبستره رسیده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.