Skip to main content
فهرست مقالات

سینما: ریتم در هنرها - از نقاشی تا سینما

نویسنده:

(16 صفحه - از 118 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : سینما، ریتم، هنر، نقاشی، فیلم، نماها، تئاتر، معماری، دکور، داستان

خلاصه ماشینی: "در فیلمهای آنان پردهء نقاشی شده(که‌ نشان‌دهندهء یک منظره،معماری داخل یک ساختمان یا یک قصر بود)،با عناصر کوچک دکور،مانند نردهء جلو ایوان یا ستون وجود نداشت،بلکه دکورهای عظیمی‌ ساخته بودند که در میان آنها دوربین گردش کند و به‌ بازیگران نزدیک یا از آنها دور شود. برداشت من از هنر سینما این است که از سطوح متحرک استفاده خواهد کرد،سطوحی که بر روی آنها ماجراهایی جریان خواهند داشت که سهمی‌ از طبیعی بودن برده‌اند اما بر خطوط و سطوح واقعی‌ تفوق و برتری پیدا می‌کنند. ج)امروزه سینما به عنوان یک هنر با زبان و امکانات‌ خاص خود توانسته است با فضاسازی گذشته و آینده که‌ بخش مهمی از ان بهمعماری مربوط می‌شود،تماشاگر را به هزاران سال پیش یا هزاران سال بعد ببرد و از طریق معماری و لباس و غیره،تخیل را به صورت‌ واقعیت به نمایش بگذارد،حتی مکانهایی که تنها در خواب،و رؤیا و کابوسهای وحشتناک دیده می‌شوند. د)چون در سینما عوامل‌ میزانسن نقش حیاتی در خلاقیت یک فیلم دارند،دکور (که جزو معماری است)یکی از عوامل سازندهء میزانسن‌ می‌شود و همراه کادربندی،حرکت دوربین،عوامل‌ داخل کادر و مونتاژ ایجاد ریتم ذهنی می‌کند. رقص هم می‌تواند به فیلم ریتم‌ دهد چون در خود نوعی موسیقی دارد(حرکات رقصنده‌ نوعی موسیقی بصری می‌سازد)و هم اینکه به کمک‌ نورپردازی،دکور و حرکت دوربین و در نهایت مونتاژ می‌شود ریتم قسمتی از فیلم را به کمک عوامل نامبرده‌ ایجاد کرد. ه)فیلم و تئاتر این هنر وجوه مشترک زیادی با سینما دارد،مانند لباس،بازیگر،دکور،سر و صدای زمینه،گفتگو و داستان،تئاتر هنری است که در تقسیم‌بندی پرده‌ای،تا اندازه‌ای با وحدت مکان و زمان(در هر پرده)سروکار دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.