Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی درباره لهجه قرآن کریم

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 3 تا 18)

کلیدواژه ها : لهجه قرآن ،لغت قرآن ،نزول قرآن ،قرائت قرآن ،هفت حرف ،قبائل عرب

کلید واژه های ماشینی : لهجه، قریش، قرآن، لهجه قرآن، عرب، لهجه قریش، قبیله، روایات، نظریه قریشی بودن لهجه قرآن، لغت، قریش نازل، اسلام، لهجه‌های عرب، اشعار، لهجه قرآن کریم، لغت و لهجه قریش، قبیله قریش، نزول قرآن، لهجه قریش نازل، لغات و لهجه‌های عرب، طبری، قرائت، قرآن به لهجه قریش، حدیث، دانشمندان، قرآن به زبان فصیح، نزول قرآن به لهجه قریش، لهجه‌های عرب نازل، سیوطی، زبان قریش نازل

یکی از موضوعات ناپژوهیده در عرصه پژوهش‌های قرآنی این است که قرآن به چه لهجه‌ای نازل شده است. روایات و دیدگاه‌ها در این زمینه آشفته است و در آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای به این سئوال داده نشده است. حاصل بحث در این مقاله این است که قرآن به لهجه خاصی اعم از لهجه قریش یا غیر قریش نازل نشده است؛ بلکه قرآن به زبان فصیح و بلیغ عربی که از هرگونه عیوب لهجات محلی و قبیگی عرب خالی است، نازل شده است.

خلاصه ماشینی: "برخی از دانشمندان با استناد به این‌گونه احادیث می‌گویند: عرب دارای لهجه‌های متعددی بوده‌است؛ ولی تمام آنها از لحاظ فصاحت و شیوایی، مساوی نیستند و چون قرآن دارای اعجازاست، ناگزیر باید به فصیح‌ترین لغت و لهجه عربی نازل گردد و فصیح‌ترین لهجه‌های عربی، لهجات طبقات بعدی هوازن می‌باشد که عبارت‌اند از قبائل سعد بن بکر، خیثم بن بکر، نصر بن معاویه، ثقیف و دو لهجه قریش و خزاعه که روی هم به شش لهجه می‌رسد(همان)؛ ولی این نظریه، موافق روایتی نیست که نزول قرآن را به هفت حرف و لهجه می‌شمارد؛ لذا بعضی از علما این هفت حرف و لهجه مذکور در روایات را عبارت از لهجات قبائل هذیل، قریش، تمیم، ازد، ربیعه، هوازن و سعد بن بکر، و گروهی دیگر عبارت از لهجه‌های هذیل، کنانه، قیس، تیم الرباب، اسد بن خزیمه، و قریش می‌دانند(همان). اما این که چون پیغمبر اکرم(ص) از قریش بوده و باید وحی به لغت و لهجه قریش باشد، باید گفت که تمام عرب قوم پیغمبر اکرم(ص) بوده‌اند و آیه قرآن نیز قومیت خاصی را به معنای محدود آن ـ یعنی قبیله خاص ـ تعیین نکرده‌است؛ زیرا خداوند قرآن را با تعبیر لسان عربی که واژه‌ای عام و مجمل‌است وصف کرده‌است و این واژه شامل تمام لهجه‌های قبائل مختلف می‌گردد و اگر منظور از قوم در آیه و ما أرسلنا من رسول إلا بلسان قومه(1)(ابراهیم، آیه 4) فقط قبیله قریش باشد، باید در جای دیگر یادآور شود که قرآن به لغت و لهجه قریش نازل گردیده‌است تا مفهوم آیه برای همه روشن گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.