Skip to main content
فهرست مقالات

بازتابی از ژرفای اندیشه (نظری بر نخستین نمایشگاه دوسالانه نقاشان ایران در موزه هنرهای معاصر)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هنر ،نقاشی ،نمایشگاه دوسالانه نقاشان ایران ،رنگهای ،بخش هنر نقاشی غیر فیگوراتیو ،زن ،آثار ،زبان ،ایرانی ،طبیعت ،نقاشان ایران در موزه ،چهره‌اش ،هنرهای فیگوراتیو و غیر فیگوراتیو ،خط ،هنرهای معاصر ،هنر نقاشی ،فیگوراتیو ،نگاه ،مکتب ،آثار هنرمندان نقاش ،بخش هنرهای فیگوراتیو ،آثار هنر نقاشی ،نمایشگاههای نقاشی ،بخش آثار فیگوراتیو ،غیر فیگوراتیو ،هنر ایرانی ،نمایشگاه دو ،نخستین نمایشگاه ،دور ،بیان

خلاصه ماشینی:

"این‌ نمایشگاه مشتمل بر 500 اثر برگزیده از میان 2600 اثر بود که توسط 216 هنرمند به موزهء هنرهای معاصر ارسال شده‌ بود-آثار متنوعی که می‌باید برای ارزیابی،آنها را به‌ دو بخش هنرهای فیگوراتیو و غیر فیگوراتیو تقسیم کنیم که‌ هر کدام از این دو بخش،به نوبهء خود،به شیوه‌ها و روشهای‌ گوناگونی تقسیم می‌شوند. آثار طبیعت پردازان،بیشترین بخش نمایشگاه را به‌ خود اختصاص داده است و عکسبرداری از طبیعت نیز در این بخش صادق است:در آثاری از یوسف نوه‌سی، مهرانگیز قاسمی،ناصر نور محمد،علیرضا مصطفایی، محمد معمارزاده،ابراهیم مقبلی،جواد سلمان‌پور، امدادیان و بسیاری از هنرمندان دیگر. مهرداد محب علی در تابلوی«شهر»که مربوط به دوران جنگ‌ می‌شود و تاریخ سال هفتاد را بر خود دارد،اضطراب حاکم‌ را با قلمی استوار رقم می‌زند:آدمهایی که در گوشه‌ای‌ جمع شده‌اند،نگرانی وجه مشترک تمام چهره‌هاست، خطوط سیاه بر قوت اثر می‌افزاید و رنگهای مختلف در کنار هم هول و هراسی که محیط را آکنده است به خوبی‌ نشان می‌دهد. دو تابلوی جواهری،نشاندهندهء درک وسیع او از هنر آبستره،بیانی گنگ و زمزمه‌ای نا آشکار است؛گذشتن از مرز عین نمایی و نشان دادن دیگر گونه و متفاوت بیرونی است-واقعیتی که در درون هنرمند به اجزای گوناگون تبدیل می‌شود و در تجدید سازمان، شکل تازه‌ای می‌یابد تا دنیای درونی و شخصیت و طرز تفکر هنرمند را منعکس کند. آیا زمینهء اقتصادی-اجتماعی،هنرمند را از جستجو و کند و کاو باز می‌دارد؟آیا ذوق و سلیقهء هنرمند را دلالان هنری،با درک‌ پسند خریدار،رقم می‌زنند؟آیا هنر،معنی و مفهوم خود را نزد هنرمندان سرشناس از دست داده است و وسیله‌ای برای‌ کسب روزی است؟این نکات می‌تواند مباحث دیگری را بگشاید که در چهار چوب این مقاله نمی‌گنجد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.