Skip to main content
فهرست مقالات

سینما: ریتم در سینما: مونتاژ

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مونتاژ، فیلم، ریتم، سینما، نما، تماشاگر، ریتم در سینما، زن، تناوبی، کارگردان

خلاصه ماشینی:

"او بعد از ارائهء این نظریه،و نمایش فیلم«تعصب»در سال 1921 در (به تصویر صفحه مراجعه شود) تعصب‌ شوروی،فیلم«اعتصاب»را ساخت و در آن از برخورد دو صحنهء قتل کارگردان توسط پلیس و سلاخی گاوها در کشتارگاه،از مونتاژ جاذبه‌ها استفاده کرد. اگر از نظر ریشه‌ شناسی و اولین نقش تاریخی و زیباشناسی‌ سینماتوگراف نگاه کنیم،هر تصویر فیلم دیدی ایستا از انسانها و اشیا به تماشاگر می‌دهد و از پشت سر هم‌ آمدن این تصاویر است که جنبش و زندگی دوباره خلق‌ می‌شود. ذر این فیلم سه شیر سنگی در حالات مختلف خوابیده،نشسته و بلند شده وجود دارند و قرار دادن سه نما از این شیرها در کنار هم، تماشاگر را دچار این توهم می‌کند که شیر خفته بر اثر صدای توپ بیدار شده است. 3-مونتاژ تناوبی:مونتاژی است که براساس موازی‌ بودن دو یا چند ماجرا قرار دارد که همزمان اتفاق می‌افتد و معمولا در پایان فیلم به هم می‌رسد،مانند فیلمهای از نوع تعقیب و گریز،سکانس اپیزود جدید«تعصب». او خود سکانس‌ راهپیمایی نمازگزاران را در کتاب مفهوم فیلم از نظر ساختار خطوط دراماتیکی و پلاستیکی تجزیه و تحلیل‌ کرده است: 1-خطوط نیروی حرارت،که از هر نما به نمای بعد رو به تزاید است؛ 2-خط نیروی نماهای درشت،شدت پلاستیکی را افزایش می‌دهد؛ 3-خط نیروی وجد و جذبه که از طریق محتوای‌ دراماتیکی نماهای درشت نشان داده شده است؛ 4-حط نیروی صدای زنان(از طریق چهره‌های‌ خوانندگان زن)؛ 5-خط نیروی صدای مردان(از طریق چهره‌های‌ خوانندگان مرد)؛ 6-خط نیروی کسانی که زیر شمایلهایی که رد می‌شوند،زانو زده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.