Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه فیلمهای ایرانی: گزل

نویسنده:

(12 صفحه - از 76 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : فیلم، اسب، دختر، گزل، فیلمساز، مرد، ستار، ترکمن، مرد یک‌دست، جنگ

خلاصه ماشینی:

"آنا با تمرین مستمر خود را مهیا می‌کند؛اما دختر مرد یک‌ دست(آنا بر این تصور است که همسر اوست)از او می‌خواهد از مسابقه چشمپوشی کند. چه قدر شبیه حرفهای حمید قهرمان فیلم«عروس» افخمی است که خطاب به دختر می‌گوید:«بالاخره تو را به چنگ آوردم!» تعلق خاطر او به اسب به هیچ‌وجه جنبهء عاطفی ندارد و چیزی سوای آرزوهای معمولی و پیش پا افتده نیست و کاملا جنبهء شیطانی به خود می‌گیرد؛چرا که طبایع منفی‌ و زشت او امکان بروز می‌یابند. ) ستار:چرا این طور باهام حرف می‌زنی؟دیگه چه کار بکنم؟ آنا بدون آنکه حتی کلمه‌ای در جهت رفتار خود نسبت به مرد و دخترش ادا کند باز می‌گردد. مگه‌ نمی‌بینی داره زور می‌گه(تا اینجای کار که آنا زورگویی‌ می‌کند نه مرد یک دست)شما زنان ترکمن تا کی‌ می‌خواین مثل یه مجسمه یه گوشه بشینین و دم نزین،تا کی؟ این قضیه چه ارتباطی به آنا و اسب او دارد. اما مادر(تغییر موضع مجدد)،برادر و صوفی همراه آنا هستند و در برابر دایی از یک سو،و مرد یک دست از سویی دیگر،گسستن تاروپود سنتها را نوید می‌دهند-چیزی که خواست فیلمساز در این جامعهء سنتی است. اما در این مرحله،چرا آنا می‌خواهد دختر را همچون روش مرد یک دست از آن خود سازد؟آنا سوار بر اسسب،و نه موتور سیکلت یا پیکان،در نمایی که به‌ کمک فیلترهای«زرین دست»کارت پستالی می‌شود، می‌تازد. گزل‌ با شرکت مهدی میامی(آنا) پردیس افکاری(دختر) فیروز بهجت محمدی(مرد یک دست) محمود جعفری(ستار) رضا فیاضی(صوفی) فیلمبردار:علیرضا زرین دست موسیقی:نظر علی محجوب فیلمنامه،تدوین،کارگردانی:محمد علی سجادی تهیه کننده:گروه تلویزیونی شاهد پی نوشت: (1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.