چکیده:
بودجهریزی بر مبنای عملکرد عوامل«صرفهجویی»و«اثربخشی»را به ابعاد سنتی بودجهریزی اضافه میکند.این نظام بین«کارایی»و«اثربخشی»تمایز قایل میشود. در«کارایی»استفاده مفید از منابع موردنظر است،در حالی که«اثربخشی»با عملکرد مرتبط است.در بودجهریزی بر مبنای عملکرد طبقهبندی عملیات به نحوی است که هدفها شفافتر بیان میشوند،ارزیابی بودجه آسانتر بوده و در روش هزینهیابی آن ارتباط بین داده و ستانده مورد توجه قرار میگیرد.مهمترین هدف نظام بودجهریزی بر مبنای عملکرد اصلاح نظام مدیریت بخش عمومی و افزایش اثربخشی مخارج این بخش است.
این مقاله در سه بخش کلی ارائه شده است.در بخش اول به تعاریف و واژههای مهم بودجهریزی بر مبنای عملکرد اشاره میشود.در بخش دوم،مبانی و اصول بودجهریزی بر مبنای عملکرد بررسی شده،و در بخش سوم ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در مرحله اول کاربرد نظام بودجهریزی عملکرد در ایران،پیشنهادی در خصوص اجرای مرحله دوم این نظام ارائه میشود.
Performance-based budgeting adds effectiveness and economizing factors to traditional aspects of budgeting. This system distinguishes efficiency from effectiveness. Efficiency emphasizes on the useful utilization of the resources concerned while effectiveness considers the performance. Categorization of operations in performance-based budgeting is in a way that goals are expressed more transparently، the budget is reassessed more easily and its costing method emphasizes on the input-output relations. The most important goal of performance-based budgeting is to reform the pubic sector management system and increase the effectiveness in this sector. This paper is offered in three total sections. The first section presents important definitions and terms regarding performance-based budgeting. Finally، the third section refers to the actions taken in the first phase of applying performance-based budgeting system in Iran and gives recommendations on the ways to execute the second phase of this system.
خلاصه ماشینی:
"به استناد این حکم،تمامی دستگاههای اجرایی موظفاند،به منظور افزایش کارایی و بهرهوری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول،به جای کنترل مراحل انجام کار،و اعطای اختیارات لازم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی خود به صورت مستقل و هدفمند نمودن تخصیص منابع،براساس دستورالعمل مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی،قیمت تمامشده آن دسته از فعالیتها و خدماتی که قابلیت تعیین قیمت تمامشده آن را دارند برای کمیت و کیفیت محل جغرافیایی مشخص و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور یا استان و با اعطای اختیارات لازم به مدیران ذیربط اجرا نمایند.
تضمین و تحکیم پاسخگویی از طریق انعقاد و مبادله موافقتنامه بین مدیران و مسئولان ردههای مختلف دستگاههای اجرایی و بین مسئولان دستگاههای اجرایی و سازمان مسئولان بودجه ریزی کشور استقرار نظام بودجه ریزی هدفمند و نتیجه محور دادن اختیارهای لازم به مدیران در انتخاب نهادهای لازم برای تولید محصولات موردنظر ارزیابی مستمر عملکرد مدیران و مبنا قرار دادن نتایج عملکرد بهعنوان یکی از معیارهای تخصیص اعتبارات فرآیند بودجه ریزی بر مبنای عملکرد از پنج مرحله زیر تشکیل شده است: 1.
به موجب این حکم کلیه دستگاههای اجزایی موظفند،به منظور افزایش کارایی و بهرهوری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول،به جای کنترل مراحل انجام کار و اعطای اختیارات لازم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی خود به صورت مستقل و هدفمند نمودن تخصیص منابع،براساس دستورالعمل مشترک سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی،قیمت تمامشده آن دسته از فعالیتها و خدماتی که قابلیت تعیین قیمت تمامشده را دارند برای کمیت و کیفیت محل جغرافیایی مشخص و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با استان و با اعطای اختیارات لازم به مدیران ذیربط اجرا نمایند."