Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به بیمه اتوموبیل در ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی (48 صفحه - از 67 تا 114)

کلیدواژه ها : شخص ثالث ،بیمه اتوموبیل ،بدنه ،سرنشین ،تقلب بیمه‌ای ،تعرفه بیمه ،تخفیف‌ عدم خسارت ،محاسبه حق بیمه

کلید واژه های ماشینی : بیمه ،بیمه اتوموبیل ،خسارت ،وسیله نقلیه ،حق بیمه ،شخص ثالث ،بیمه شخص ثالث ،بیمه‌گذار ،حق بیمه اتوموبیل‌های ،محاسبه حق بیمه ،پوشش بیمه اتوموبیل ،بیمه اتوموبیل در ایران ،پوشش ،بیمه‌گر ،تخفیف عدم خسارت ،رانندگی ،بیمه‌نامه ،وسایل نقلیه موتوری ،قانون بیمه اجباری مسئولیت ،نرخ حق بیمه بدنه اتوموبیل‌های ،نحوه محاسبه حق بیمه اتوموبیل ،راننده ،اجباری ،بیمه شخص ثالث اتوموبیل ،حق بیمه‌های شخص ثالث ،خرید پوشش بیمه اتوموبیل ،نرخ حق بیمه ،بیمه‌نامه بدنه وسایل نقلیه ،بیمه‌های بیمه‌نامه‌های شخص ثالث بیمه ،بیمه بدنه

بیمه اتوموبیل به‌دلایل متعدد مهم‌ترین رشته بیمه‌ای در کشور ماست.اهمیت این‌ رشته هم از جهت جبران زیان‌های سنگین ناشی از وقوع سوانح رانندگی و هم‌ از لحاظ سهم در پورتفوی بیمه‌گران نمایان می‌شود.آنچه در عمل مشاهده‌ می‌شود بی‌رغبتی بیمه‌گذاران برای خرید پوشش بیمه اتوموبیل از یک طرع و نارضایبی بیمه‌گران از اجباری بودن پوشش بیمه اتوموبیل(شخص ثالث)از طرف‌ دیگر است.بررسی علل این امر هم برای سیاست‌گذاران و هم برای بیمه‌گران و بیمه‌گذاران بسیار مهم است.در این مقاله شواهدی از زوایای این رشته بیمه‌ای و مباحث مربوط به آن ازجمله انواع بیمه اتوموبیل،نحوه محاسبه حق بیمه‌ اتوموبیل،نحوه رسیدگی و تصفیه خسارت در بیمه اتومبیل،تخفیف عدم‌ خسارت و تقلب در بیمه‌های اتوموبیل در ایران و همچنین در دو کشور کانادا و انگلستان ارائه شده است.ذکر مباحث مربوط به بیمه اتوموبیل در دو کشور کانادا و انگلستان به‌عنوان مثال‌هایی از سیستم‌های توسعه یافته‌تر در این زمینه برای‌ اخذ جایگاه آنان در این زمینه بعنوان اهدافی متوسط ارائه شده است.نتایج‌ بررسی‌های انجام‌گرفته حالی از این است که با دخیل‌کردن متغیرهای دیگری‌ همچون ویژگی‌های شخصیتی بیمه‌گذار،سابقه رانندگی و میزان خسارت در گذشته،ارزش وسیله نقلیه،نوع استفاده از اتوموبیل،میزان فرانشیز و...بر شرایط بیمه‌نامه‌ها،باوجود اجباری بودن انواعی از پوشش بیمه اتوموبیل،انعطاف‌ پذیری زیادی از این‌نظر در این کشورها به‌وجود آمده است.در نتیجه بخش‌ زیادی از ضعف‌های موجود در نرخ‌گذاری(تعیین حق بیمه)بیمه اتوموبیل در این کشورها رفع شده است.استفاده از تجربیات این کشورها در این زمینه‌ می‌توانند برای صنعت بیمه کشور مفید و راهگشا باشد.

خلاصه ماشینی:

"قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری درمقابل اشخاص ثالث:علت اجباری شدن این پوشش بیمه‌ای که شرح آن بعدا خواهد آمد،حمایت از اشخاص ثالث زیان‌دیده حوادث رانندگی است،چرا که در عمل یا وجود کثرت حوادث رانندگی(فوت،جرح و نقص‌عضو و خسارت مالی‌ اشخاص ثالث)تعداد کسانی که اتوموبیل خود را به‌منظور تامین و جبران خسارت‌ وارده به اشخاص ثالث بیمه می‌کردند اندک بود. بیمه اتوموبیلانواع بیمه اتوموبیل در ایران باتوجه به این‌که نمی‌توان به‌طور کامل از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری کرد، رانندگان باید درصدد پیش‌بینی منابع مال موردنیاز برای جبران خسارت‌های جانی‌ و مالی که ممکن است براثر استفاده از وسایل نقلیه به‌خود،اتوموبیلشان و یا به‌ دیگران وارد کنند باشند. به‌موجب ماده 1 قانون بیمه شخص ثالث،کلیه دارنگان وسایل نقلیه موتوری‌ زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به‌وسایل مزبور و قطارهای راه‌آهن،اعم‌از این‌ که اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند،مسئول جبران خسارت‌های بدنی و مالی هستند که براثر حوادث وسایل نقلیه مزبود و یا محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می‌شود و نیز مکلف‌اند که مسئولیت خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه داخلی بیمه‌ کنند(مجموعه قوانین و مقررات بیمه‌های بازرگانی،1383:79). البته براساس لایحه اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل‌ نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 3/4/1383 هیئت وزیران که به‌ مجلس شورای اسلامی ارائه شده است،محاسبه حق بیمه براساس نوع خصوصیات وسیله نقلیه و ویژگی‌های فردی رانندگان،ضریب خسارت این رشته پیشنهاد شده‌ است که باوجود گذشت مدت نسبتا طولانی تاکنون به تصویب نرسیده و باتوجه به‌ اظهار نظرهای متفاوت مسئولان صورت نهایی آن قابل پیش‌بینی نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.