Skip to main content
فهرست مقالات

شهروند جامعه بشری

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 107 تا 116)

خلاصه ماشینی:

"و با این همه،این اتفاق آرا در اهدای نشان افتخار(که گاه به توماس‌ مان شهرتی را اهدا می‌کند که حتا رسمی‌ترین مقامات هم بدان‌ اذعان داشتند)همواره مانع از منازعات بر سر اثری نمی‌شود که‌ اکنون در ردهء آثار کلاسیک جای داده شده است. ولی همین اتفاق‌نظر در یادداشت‌ها گاه ناهمگون است،فرانسوی‌ها صریحا،با استقبال از خطر،متهم می‌شوند که در این اتفاق آرا کارشکنی می‌کنند!یکی از ناشران فرانسوی،در واقع‌ هیچ چیزی بهتر از این نیافت که اثری قدیمی متعلق به سال 1918 را از ورطهء فراموشی درآورد، کتابی که زمان آن مشخص است؛نه هواداران و نه مخالفان چندان تمایلی نداشتند که آن را بر ملا بسازند:ملاحظات یک فرد غیرسیاسی. هانیو کستینگ تردیدی ندارد که در این اثر به‌طور مبهم تمام ویژگی‌های سبک و روش‌های‌ گوبلز را می‌بیند،و با این تأکیدات بدون آن‌که نشان دهد و به‌طور اصولی از رقیب بدگویی‌ کند،او را شدیدا مورد حمله قرار می‌دهد؛کستینگ در این اثر همان چیزی را باز می‌یابد که‌ بدان«زبان و قیحانهء سیاسی»و زیبا جلوه دادن جنگ اطلاق می‌کند که کاملا به تلاش‌های‌ ارنست یونگر پهلو می‌زند. این‌ مطالعه برای او ارزش داشت چون از شخصیت استاد تعریف می‌کند،و در آن به ویژه دربارهء ملاحظات می‌نویسد،این مطالعه تمام تسلیحات ضروری علیه دوران روشنگری، دموکراسی و انترناسیونالیسم را دربردارد:«ریشه‌های فاشیسم در اروپا،پیش از آن‌که حتا به‌ طور عینی متولد شود بر ملا می‌شوند... توماس‌ تنها در ارتباط با برادرش تعریف نمی‌شود:هاینریش تا حدودی نماد جریانی است که چند سال را در محیطهای هنری رفت‌وآمد داشت،از بورژوازی گسسته بود،حال آن‌که توماس‌ مان،که کودکی خود را در محیط بورژوازی سدهء نوزدهم سپری کرده بود،سیاست را انکار می‌کرد و اطرافیانش مدعی بودند که«هنر سیاست‌زده»است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.