Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به مکتب های الهیاتی جدید

نویسنده: ؛

تابستان 1385 - شماره 26 (25 صفحه - از 117 تا 141)

کلیدواژه ها : دین ،مدرنیته ،مکتب‌های الهیاتی ،الهیات جدید

کلید واژه های ماشینی : الهی ،مسیحی ،مدرن ،کاتولیک ،الهیات لیبرال ،کونگ ،الهیات جدید ،هانس کونگ ،الهیات مسیحی ،پل تیلیخ ،جدید ،تیلیخ ،کلیسای کاتولیک ،آغاز دوره مدرن ،عقل و ایمان ،لیبرال ،دوره مدرن ،دینی ،کونگ از دین ،الهیاتی جدید ،مسیحی بودن ،دین مسیحی ،وجود خدا ،تفکر جدید ،عقیده تیلیخ ،دیدگاه هانس کونگ ،فلسفه جدید ،انسان بودن ،راهنمای الهیات مسیحی ،اقتضائات دوره مدرن

: این مقاله می‌کوشد تا نسبت دین و الهیات را با دنیای جدید و مدرنیته بررسی کند. دکارت، بیکن و کانت اولین کسانی‌اند که از چالش‌های دین و اقتضائات عصر نوین سخن گفته‌اند. اینکه آیا عقل با ایمان یا سنت با تجدد یا دین با دنیا سازگار است یا نه، دست کم از آغاز قرن هفدهم به مسئله‌ای بنیادی تبدیل شده است؛ از نظر شلایر ماخر دین صرفا امری اخلاقی نیست بلکه تجربه‌ای اسرارآمیز و ابطال‌ناپذیر است و عقل از ایمان جدا است، کارل بارت تأکید کرده که سخن از خدا از جنس و سنخ گزاره نیست بلکه یک واقعه و رخداد است. راینهولد نایبور در سنت نوارتدوکسی نشان داده که عقل و ایمان دو بستر متمایز و منفک از هم هستند. برخی اگزیستانسیالیست‌ها مثل رودلف بولتمان و پل تیلیخ کوشیدند از کتاب مقدس اسطوره زدایی کنند و نشان دهند که گزاره‌های مربوط به خدا همه نمادین و سمبلیک‌اند. هانس کونگ موضعی انتقادی ـ تاریخی دارد و فراتر از موضع کاتولیکی خود به نوعی پلورالیسم دینی معتقد است. به نظر وی دین رهیافتی معنوی در دنیای پست مدرن است و هر نوع دینی از جمله مسیحیت باید به انسانیت انسان توجه کند.

صفحه:
از 117 تا 141