Skip to main content
فهرست مقالات

ردپای سطحی نگری در رسانه ها (1- مطبوعات)

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 60 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : مطبوعات ،زنان ،مخاطبین ،مادی ،فرهنگ ،مطبوعات عامه‌پسند ،اجتماعی ،گسترش مطبوعات جهت رواج فرهنگ ،مردم ،جامعه ،قبیل مطبوعات ،شیوه ،خوانندگان ،مطبوعات عامه‌پسند جهت ،ارزشهای ،نگرش ،زندگی ،احساس ،فرهنگی گسترش مطبوعات ،زیبایی ،ایجاد احساس ناامنی اجتماعی ،گسترش ارزشهای مادی ،جهت بهسازی زندگی فردی ،جامعه مطبوعات از پیشینه فرهنگی ،قبیل مطبوعات با توجه ،قبیل مطبوعات در شکل‌دهی افکار ،گسترش ،اقوام ،مردم و مطبوعات کمال‌گرا ،تعریف

خلاصه ماشینی:

"از دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران، مطبوعات می‌توانند زمینه توسعه فرهنگی جوامع، اقشار و گروههای مختلف جامعه را فراهم آورند، لیکن در شرایط فعلی جامعه ما و با توجه به این نکته که اکثریت مردم از سطح سواد پائینی برخوردارند و نیز وجود مشکلات اقتصادی که موجب می‌گردد، خرید کالاهای فرهنگی، کمتر در سبد مصرفی خانوار قرار گیرد، با معضل پس‌افتادگی و کم‌اقبالی جامعه به مطالعه مواجهیم. زیرا از نظر روانشناسی معمولا زنان انفعالی‌تر بوده و کمتر اهل خشونت و درگیری می‌باشند، روحیه عاطفی و غیرخشن زنان، آنها را از پرخاشگری‌ها و بسیاری از خشونت‌ها باز می‌دارد؛ لذا به محض وقوع چنین حوادثی، این وقایع، تیتر درشت و هیجانی این نشریات قرار می‌گیرد و احساسات و عواطف مخاطبین برای رسیدن مطامع مادی و غیر منطقی به بازی گرفته می‌شود. ز)- ایجاد شکاف میان توده مردم و مطبوعات کمال‌گرا از آنجا که چنین مطبوعاتی عمدتا با انگیزه‌های مادی جویانه وارد امور مطبوعاتی می‌شوند، سهل‌ترین و سریعترین راه را، جهت جذب مخاطب و فروش هرچه بیشتر دنبال می‌نمایند، لذا نوع نگارش آنها، عامیانه، غیر علمی، سطحی و بسیار ساده است. و)- ارائه تصویری مخدوش از زن در بعد داخلی و خارجی چنین مطبوعاتی به جای توجه به قابلیتها و استعدادهای زنان که می‌تواند در جهت بهسازی زندگی فردی و اجتماعی افراد مؤثر واقع شود، به ارائه کلیشه‌های سیاه و تاریک از شخصیت زن می‌پردازند به گونه‌ای که خصوصیات مثبت روحی زن، همچون لطافت، احساس، عاطفه، ایثار، ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.