Skip to main content
فهرست مقالات

حدیث دلدادگی

نویسنده:

(18 صفحه - از 24 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : عرفان ،رابعه ،زن ،خدا ،عارفان ،مرد ،اسلامی ،طریقت ،خوف ،تصوف ،محبت ،عشق ،رابعه عدویه ،نماز ،مرگ ،خداوند ،محبت رابعه به خوف الهی ،مقام رابعه ،خوف و محبت رابعه ،مقام رابعه در عرفان ،دنیا ،مقامات عرفانی ،طریقت عرفانی ،نقل ،یاد مرگ ،عرفان اسلامی ،عشق و محبت ،سخن ،خوف الهی ،رابعه خوف

خلاصه ماشینی:

"همچو مریم وی پیش از فوت ملک نقش را کالعــوذ بالرحمان منـک دیــد مریم صورتی بس جان فـزا جان فــزایی دل ربــایی در خـلا پیش او بــر رست از روی زمیـن چون مه و خورشید آن روح الامین از دیدگاه مولوی مریم(س) زنی به حق پیوسته است لذا از دیدن آن روح جان افزا به خاطر حفظ حدود الهی می ترسد و به خدا پناه می برد: گشت بی خود مریم و در بی خودی گفـت بجهــم در پنــاه ایـــزدی زآن که عـادت کـرده آن پاک جیب در هزیمت رخت بردن سوی غیب چون جهـان را دید ملکی بی قرار حازمانه ساخت ز آن حضرت حصار تا پگــاه مـرگ حصنـی باشـدش کـه نیـابــد خصــم راه مفســـدش غیر از مولوی شاعران عارف دیگری هم بوده اند که نگرشی منفی نسبت به زن داشته اند، که به جهت رعایت اختصار از پرداختن به نظرات آنان خودداری می کنیم. به این نکته در اشعار و سخنانش اشاره کرده و در ابیاتی که به وی منسوب است می گوید: انی جعلتک فی الفواد محدثی و اوجت جسمی من اراد جلوسی فالجسم منی للجلیس موانسی و حبیب قلبــی فی الفــواد انیسی هرچند که رابعه بینانگذار نگرش محبت آمیز در عرفان اسلامی است، اما محبت و ارادت او به خداوند، او را در زمرة کسانی قرار نداده است که تنها رجا و عشق الهی را در وجود خود متجلی ساخته و از خوف و خشیت الهی غافل مانده اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.