Skip to main content
فهرست مقالات

جهانی سازی و ابزارهای جهانی شدن (قسمت اول)

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 58 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، ارتباطات، جهانی شدن، رسانه‌ها، تولید، فرهنگی، آمریکا، اطلاعات و ارتباطات، غربی، اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"در این زمان استفاده از نظریه جریان آزاد اطلاعات به منظور گسترش نفوذ فرهنگی و تسهیل سلطه جویی اقتصادی بر جهان و بکارگرفتن نظریه توسعه اقتصادی و اجتماعی از طریق وسایل ارتباطی برای جلوگیری از راه رشد غیر سرمایه داری کشورهای جهان سوم و گرایش آنها به سوی سوسیالیسم، از اهمیت فراوان برخوردار است. از اوایل دهة 1980، در همان حال که کشورهای جهان سوم با برخورداری از حمایت تاکتیکی و مصلحتی شوروی، برای مقابله با سلطة فرهنگی و ارتباطی قدرتهای بزرگ سرمایه داری و عوارض آن در ایجاد عدم تعادل اطلاعات و ارتباطات، تلاش می کردند، در ایالات متحده آمریکا، برای پیشرفت گسترده تر هدفهای اقتصادی سرمایه داری و بهره برداری بیشتر از امکانات و تکنولوژیها و محصولات فرهنگی و ارتباطی و خبری آن، سیاستها، خط مشی های جدید در مورد مقررات زدائی خصوصی سازی و آزاد سازی تمام فعالیتهای صنعتی و بازرگانی مربوط به فرهنگ و ارتباطات به اجرا گذاشته شد. استراتژی ارتباطی نوین یونسکو که همزمان با تحولات اخیر از سوی کنفرانس عمومی مورد تصویب قرار گرفت، در انطباق با روند جهانی سازی اقتصادی فرهنگ و ارتباطات، با طرد برنامه ها و اقدامهای بیست سال گذشتة این سازمان بین المللی، در جهت نیل به تعادل اطلاعات و برابری ارتباطات، بار دیگر مانند سالهای آغاز تأسیس یونسکو و در ادامة فعالیتهای آن در دهه های 1950 و 1960 بر جریان آزاد اطلاعات در سطح جهان و در سطح کشور ها تأکید گردید و بدین منظور، برای تأسیس و توسعه وسایل ارتباط جمعی آزاد،‌مستقل و کثرت گرا در سراسر دنیا، اولویت خاصی قائل شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.