Skip to main content
فهرست مقالات

حیرت در عرفان

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1385 - شماره 28 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (34 صفحه - از 31 تا 64)

کلیدواژه ها : عقل ،خدا ،عارف ،کشف ،حیرت ،عجز ،راز ،فیلسوف ،حیرت زدایی ،ابلهی

کلید واژه های ماشینی : حیرت ،حیرانی ،عالم غیب ،حیرت از مطلوبات عارف ،عجز ،سرگردانی ،حیرت در عرفان ،حیرت در بادی امر ،کشف و شهود ،الهی ،قلب عارف ،حیرت و سرگردانی ،حیرت مطلوب عارف ،حیرت عارف ،اسرار عالم غیب ،مطلوب ،حیرت اهل کشف ،کشف حقیقت ،معرفت الهی ،تجلیات الهی ،طور ،مطلوبات عارف ،حیرانی و سرگردانی ،فیلسوف و عارف ،حیرت و ،حیرت مطلوب ،حیرت می‌شود ،معرفت ذات ،اسرار الهی ،طور عقل

حیرت در عرفان اسلامی، یکی از مطلوبات مهم و از مقامات عالیه عارف است. حیرت در بادی امر با ضلالت و سرگردانی هم معنا ست. اما در عرفان به عنوان بدیهه‌ای است که بر قلب عارف وارد می‌شود و نهایت معرفت عارف به باری تعالی را می‌رساند. چون ذات او حقیقتی لا یتناهی است و در ادراک محدود عقل جای نمی‌گیرد، بنابراین درک عقل از حقیقت او و همچنین آنچه که مربوط به عالم غیب و ماوراءطبیعت است قرین باعجز و حیرانی است. خداوند بزرگترین رازی است که نه عقل ونه کشف به فهم ذاتش پی نخواهند برد و همیشه در حیرت و سرگردانی باقی خواهند ماند. فیلسوف و عارف با دو ابزار عقل و کشف و شهود، کوششهای فراوانی برای کشف حقیقت و ادراک آن نموده و در بسیاری موارد با هم همنشین و موافق بوده اند. اما در مسأله حیرت این دو تیره با هم هم داستان نشده و فیلسوف در همه حال از حیرانی و سرگردانی گریزان بوده و عارف طالب آن. حیرت از مطلوبات عارف است اما برای فیلسوف از امور نکوهیده و مذموم.عارف در اکتشافات عالیه خود به حقایقی از معرفت ذات باری می‌رسد که وقتی آنها را بر عقل فلسفی عرضه می‌کند، آن را حیران و سرگردان می‌گذارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.