Skip to main content
فهرست مقالات

حیرت در عرفان

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1385 - شماره 28 علمی-پژوهشی (34 صفحه - از 31 تا 64)

کلیدواژه ها : کشف ،خدا ،حیرت ،عقل ،عجز ،راز ،عارف ،فیلسوف ،حیرت زدایی ،ابلهی

کلید واژه های ماشینی : حیرت ،حیرانی ،عالم غیب ،حیرت از مطلوبات عارف ،عجز ،سرگردانی ،حیرت در عرفان ،حیرت در بادی امر ،کشف و شهود ،الهی ،قلب عارف ،حیرت و سرگردانی ،حیرت مطلوب عارف ،حیرت عارف ،اسرار عالم غیب ،مطلوب ،حیرت اهل کشف ،کشف حقیقت ،معرفت الهی ،تجلیات الهی ،طور ،مطلوبات عارف ،طور عقل ،اسرار الهی ،معرفت ذات ،حیرت می‌شود ،حیرت مطلوب ،حیرت و ،فیلسوف و عارف ،حیرانی و سرگردانی

حیرت در عرفان اسلامی، یکی از مطلوبات مهم و از مقامات عالیه عارف است. حیرت در بادی امر با ضلالت و سرگردانی هم معنا ست. اما در عرفان به عنوان بدیهه‌ای است که بر قلب عارف وارد می‌شود و نهایت معرفت عارف به باری تعالی را می‌رساند. چون ذات او حقیقتی لا یتناهی است و در ادراک محدود عقل جای نمی‌گیرد، بنابراین درک عقل از حقیقت او و همچنین آنچه که مربوط به عالم غیب و ماوراءطبیعت است قرین باعجز و حیرانی است. خداوند بزرگترین رازی است که نه عقل ونه کشف به فهم ذاتش پی نخواهند برد و همیشه در حیرت و سرگردانی باقی خواهند ماند. فیلسوف و عارف با دو ابزار عقل و کشف و شهود، کوششهای فراوانی برای کشف حقیقت و ادراک آن نموده و در بسیاری موارد با هم همنشین و موافق بوده اند. اما در مسأله حیرت این دو تیره با هم هم داستان نشده و فیلسوف در همه حال از حیرانی و سرگردانی گریزان بوده و عارف طالب آن. حیرت از مطلوبات عارف است اما برای فیلسوف از امور نکوهیده و مذموم.عارف در اکتشافات عالیه خود به حقایقی از معرفت ذات باری می‌رسد که وقتی آنها را بر عقل فلسفی عرضه می‌کند، آن را حیران و سرگردان می‌گذارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.