Skip to main content
فهرست مقالات

گونه شناسی روی کرد آشتیانی و مطهری به فلسفه غرب

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (28 صفحه - از 135 تا 162)

کلیدواژه ها : فلسفه غرب ،مرتضی مطهری ،سید جلال الدین آشتیانی ،ایرانیان و فلسفه غرب ،فیلسوفان اسلامی و فلسفه غرب

کلید واژه های ماشینی : آشتیانی ،فلسفه ،مطهری ،فلسفه غرب ،اسلامی ،مطهری به فلسفه غرب ،روی­کرد ،آشنایی ،یونان ،اندیشه ،آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید ،دینانی ،روی­کرد مطهری ،استاد ،شهید مطهری ،فلسفه اسلامی ،استاد شهید مرتضی مطهری ،مجموعه آثار استاد شهید مطهری ،ایران ،فلسفه‌های جدید غرب ،عرفان ،روی­کرد مطهری به فلسفه غرب ،گونه‌شناسی روی­کرد اندیش‌وران ایرانی ،دفاع ،جلال‌الدین آشتیانی و استاد شهید ،قم ،دیدگاه‌های ،روی­کرد شهید مطهری و آشنایی ،آشنایی آشتیانی با فلسفه غرب ،اندیشه‌های فلسفی

بیش از یک قرن از آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های جدید غرب می‌گذرد.گونه‌شناسی روی­کرد اندیش‌وران ایرانی با این فلسفه، از موضوع‌هایی است که امروزه بایستی بررسی و تحلیل شود. این نوشتار، روی کرد متفاوت مرحوم سید جلال الدین آشتیانی و استاد شهید مرتضی مطهری را به فلسفه غرب بررسی می کند و نوع رویارویی شهید مطهری را دفاع‌پذیرتر، مفیدتر و کارآمدتر می سنجد. در این مقاله، پس از برخی مباحث مقدماتی، دیدگاه‌های این دو اندیشمند درباره فلسفه غرب به‌گونه‌ای تطبیقی و آن­گاه دلیل‌های برتری روی‌کرد مطهری بیان خواهد می شود.با این وجود ،شیوه مطهری نیز کاستی‌هایی دارد که درپایان مقاله به آنها اشاره خواهد شد.

خلاصه ماشینی:

"به عقیده من فلسفه جدید از عالم فلسفه تنزل کرده و به یک نوع حس­گرایی مبدل شده است» (آشتیانی، 1385ب: 507) با وجود این، برخی از دوستان دیرین او معتقدند او نه تنها با این فلسفه آشنایی نداشت بلکه هرگز علاقمند به آن نبود(ابراهیمی دینانی: 1385، 414) و حتی گاه از فراگیری آن نهی می کرد (داوری اردکانی: 1384) برخلاف او، مطهری نه تنها فراگیری فلسفه غرب، به ویژه مکاتب جدید فلسفی را از جمله برای حوزه‌های علمیه امری «لازم و ضروری» می‌دانست (مطهری: 1367الف، 36) بلکه خود نیز در بیشتر آثارش به آثار و سخنان فیلسوفان غربی استناد کرده و آنها را واکاوی و تحلیل قرار نموده. از این رو، سخن کسانی را که معتقدند صوفیه قول به وحدت وجود را از فلسفه افلوطین گرفته‌اند، نمی پذیرد و این گونه بحث‌های عرفانی را به‌گونه‌ای کامل‌تر در آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) و ائمه(ع) موجود می داند (آشتیانی: 1380، 63) شهید مطهری هم اخذ فلسفه اسلامی از غرب را پذیرفته، اما می‌گوید فیلسوفان اسلامی تحولاتی عمده در آن­چه از غرب گرفته‌اند به وجود آورده‌اند، از جمله آن­که مسائلی جدید را بر این فلسفه افزوده­اند و آن را از دویست مسئله به بیش از هفت صد مسئله رسانده­اند (مطهری:1380الف،36) البته ایشان گزارش کاملی از پانصد مسئله افزوده شده ارائه نکرده و تنها در برخی آثار خود به ذکر چند نمونه از آنها بسنده کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.