Skip to main content
فهرست مقالات

جامعه تعلیمات اسلامی پیش زمینه ی تاسیس دانشگاه اسلامی

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 57 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : جامعه‌ی تعلیمات اسلامی ،مدارس ،اسلامی ،جامعه‌ی تعلیمات ،آموزش ،جامعه تعلیمات اسلامی پیش‌زمینه‌ی تاسیس ،دینی ،مدارس جامعه‌ی تعلیمات ،جامعه‌ی تعلیمات با تأسیس مدارس ،مدارس جامعه‌ی تعلیمات اسلامی ،تعلیمات اسلامی پیش‌زمینه‌ی تاسیس دانشگاه ،شیخ عباسعلی اسلامی ،فرهنگی ،مدارس جامعه‌ی تعلیمات با مدارس ،بازاری ،جامعه‌ی تعلیمات با مدارس دولتی ،حاج شیخ عباسعلی اسلامی ،تعلیم و تربیت ،مراجع تقلید ،دبیرستان ،دانش‌آموزان ،مدارس جامعه‌ی تعلیمات اسلامی تهران ،معلم ،آموزش و پرورش اسلامی ،تهران ،تمایز مدارس جامعه‌ی تعلیمات ،پیش‌زمینه‌ی تاسیس دانشگاه اسلامی ،جامعه‌ی تعلیمات و رژیم پهلوی ،شیخ عباسعلی قرائتی سبزواری معروف ،فعالیت

جامعه‌ی تعلیمات اسلامی، عنوان یک مرکز فرهنگی است، که در سال 1322 هـ. ش/ توسط یک روحانی به نام شیخ عباسعلی قرائتی سبزواری معروف به اسلامی و با پشتیبانی همه جانبه‌ی بازاریان متدین، ابتدا در تهران و سپس در شهرستان‌های دیگر تأسیس گردید. جامعه‌ی تعلیمات با تأسیس مدارس دخترانه و پسرانه، در نقاط مختلف تهران و چند شهر دیگر و آموزش و رواج آموزه‌های دین اسلام در آنها، پاسخ در خور و منطقی به نگرانی‌های خانواده‌ها و اقشار مذهبی پیرامون وضعیت حاکم بر مدارس و آموزشگاههای آن روزگار ارائه داد. جامعه‌ی تعلیمات اسلامی در سراسر حیات خود، چنانکه در اساسنامه آن نیز به روشنی بیان شده است، رابطه‌ی گرم و صمیمی با مراجع تقلید و علمای بزرگ برقرار نمود و با تأکید بر تلفیق تعلیم و تربیت، دین و دانش، نمونه‌ی موفقی از آموزش و پرورش اسلامی ارائه داد. افتراق و تمایز مدارس جامعه‌ی تعلیمات با مدارس دولتی؛ رژیم شاه را نگران ساخت، از اینرو پس از آنکه تصمیمات مداوم دستگاههای امنیتی نتوانست مانع فعالیت آن گردد، با تصویب قانون آموزش رایگان در سال 1353، عملا‌ بسیاری از مدارس آن را ضبط و تحت نظارت خود در آورد.

خلاصه ماشینی:

"آنچه موجبات نگرانی بسیاری از نیروهای مسلمان در دوره‌ی فوق را فراهم آورده بود، به طور خلاصه عبارت بودند از: نفوذ عوامل و نیروهای هوادار دولت‌های خارجی بخصوص متفقین در ارکان مملکت، و اقدامات احزاب و گروهها در قالب چاپ و نشر روزنامه و نیز درج مطالب علیه اسلام از سوی آنها؛ همچنین باید از فعالیت‌های برخی افراد مانند کسروی یاد کرد، که به طور آشکار علیه مقدسات تشیع مطالبی در روزنامه‌ها و مجلات چاپ می‌کردند؛ در این میان وضعیت وزارت فرهنگ به نسبت دیگر ادارات و سازمان‌ها وخیم‌تر بود؛ زیرا تبلیغات سیاسی و ضد مذهبی حزب توده و دیگر احزاب از یک سو و برنامه‌های رسمی دولت و نهادهای قانونی از دیگر سو، تمام مدارس دولتی و دانشگاه تهران را در برگرفته بود. برخی ویژگی‌های مدارس فوق که سبب تمایز آنها از مدارس دیگر گردیده بود در صفحات پیش بیان گردید؛ و در این بخش پاره‌ای دیگر از کارکرد‌های آن بیان می‌گردده به دلیل ماهیت دینی جامعه‌ی تعلیمات اسلامی، فعالیت‌های آن به عنوان واکنشی در برابر سیاست‌های ضد دینی رژیم پهلوی تلقی می‌گردید و به همین خاطر ساواک و دیگر سازمان‌های امنیتی، این مرکز فرهنگی را به چشم یکی از پایگاههای مخالف دولت به حساب می‌آوردند، مثلا‌ در گزارشی به تاریخ 25/4/1346 در این‌باره چنین آمده است: «… در مدارس جامعه صبح‌ها به هیچ وجه مراسم نیایش (رسمی) انجام نمی‌شود بلکه فقط قرآن خوانده می‌شود و کتب مذهبی یا درسی علاوه بر کتب دولتی تدریس می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.