Skip to main content
فهرست مقالات

خدمات متقابل دین و دموکراسی در ایران

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 169 تا 194)

کلیدواژه ها : دین ،ایران ،دموکراسی ،مردم‌سالاری ،خدمات متقابل

کلید واژه های ماشینی : دموکراسی ،دین ،سیاسی ،اسلامی ،خدمات ،مردم ،مشروطیت ،انتخابات ،خدمات متقابل دین و دموکراسی ،دین و دموکراسی ،حکومت ،مردم‌سالاری ،غربی ،دین اسلام ،قانون اساسی جمهوری اسلامی ،حق ،اجتماعی ،اندیشه‌ی ،مجلس ،دموکراسی در ایران ،نظام دموکراتیک ،نظام ،مدل‌های ،ارزش‌های مردم‌سالار ،نظام سیاسی ،فکر ،اندیشه سیاسی ،تشکیل مجلس بررسی‌نهایی قانون اساسی ،اندیشه‌ی حکومتی و فرهنگ سیاسی ،جمهوری اسلامی

دین و دموکراسی دو مقوله‌ای هستند که امروزه در ایران مورد توجه شدید صاحب‌نظران می‌باشند. برخی با اعتقاد به مانعة‌الجمع بودن این دو هر گونه ارتباط آن‌ها را منکر شده و برخی قائل به ارتباط متقابل دو مقوله شده‌اند. در این مقاله با نگاهی به مفاهیم دین و دموکراسی، خدمات متقابل این دو به یکدیگر در ایران بررسی شده و در نهایت، این نتیجه بدست می‌آید که اولا نوعی مردم‌سالاری همراه با ارزش‌هایش در متن اسلام (شیعی) وجود دارد و ثانیا اسلام (شیعی) در ایران موجب شده ارزش‌های دموکراتیک در جامعه ریشه گیرد و پایداری نسبی یابد؛ طوری که می‌توان گفت اگر در ایران دین حاکمیت نمی‌یافت امروزه در آن از ارزش‌های مردم‌سالار نیز خبری نبود.

خلاصه ماشینی:

"سوم: خدمات دموکراسی به دین آنچه از توضیح اجمالی دموکراسی به دست می‌آید شاخص‌های زیر است: الف) روح دموکراسی، تصمیم‌گیری جمعی است، ب) دموکراسی بر دو اصل مبتنی است: نظارت همگانی بر تصمیم‌گیری جمعی و داشتن حق برابر در اعمال این نظارت، ج) به هر میزان که دو اصل فوق بیشتر اجرا گردد، جامعه دموکراتیک‌تر خواهد بود و عکس، د) در نظام دموکراتیک، حکومت از طریق انتخابات به قدرت می‌رسد، ه) در نظام دموکراتیک، حکومت مسؤول پاسخگویی به مردم است، و) در نظام دموکراتیک، مردم دارای حق مساوی انتخاب کردن و انتخاب شدن هستند به جز کسانیکه طبق قانون از این حق محروم شده باشند، ز) در نظام دموکراتیک، قانون متضمن حفظ حقوق مدنی و سیاسی مردم است، ح) در نظام دموکراتیک، آزادی‌های اولیه چون آزادی بیان، آزادی اجتماعات، امنیت فردی و آزادی مهاجرت تضمین می‌گردد، ط) در نظام دموکراتیک، نوسازی اجتماعی برنامه‌ی اصلی تلقی می‌گردد، ی) در دموکراسی، کثرت‌گرایی از شاخص‌های عمده است، ک) در دموکراسی، برابری در حقوق شهروندی جزء مفروضات است، و) در نهایت در دموکراسی فرض بر تأمین نیازهای عموم مردم است. شعار «دولت پاسخگو» هر چند در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قوت بیشتری یافته است و اگرچه برای اولین بار نه به صراحت بلکه تحت عنوان «دولت مسؤول در برابر مجلس و شاه» در قانون اساسی مشروطه به نحوی، مفهوم دولت پاسخگو مدنظر قرار گرفت؛ اما آیا دولت در ایران واقعا پاسخگوی مطالبات مردم بوده است؟ این سؤال خود محتاج بررسی و تحقیقی دیگر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.