Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم فلسفه در برنامه «فلسفه برای کودکان و نوجوانان»

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کودکان، فلسفه، کودکان و نوجوانان، برنامه، فکر، داستان، لیپمن، کندوکاو، تفکر، آموزش

خلاصه ماشینی: "چرا ما دوباره می‌کوشیم آنان را از اوان زندگی از طبیعت و امور طبیعی دور کنیم و با دسته‌ای از مفاهیم مجرد و انتزاعی غیرلازم آشنا سازیم که نه تنها به دردشان نمی‌خورد، بلکه سلامت روانشان را هم به خطر می‌اندازد؟ آیا نباید به جای آموختن فلسفه، آنها را آزاد بگذاریم تا با تجربیات واقعی زندگی آشنا شوند؟ اعتراض دیگری هم از طرف فلاسفه مطرح می‌شود، ایشان به چند دلیل معتقدند فلسفه و مفاهیم بسیار پچیدة فلسفی نباید به کودکان آموزش داده شود، زیرا بیشتر آنان فکر می‌کنند این علم ناب نباید به دست نااهلان بیفتد. ممکن‌ است‌ گفته‌ شود که‌ اگر براساس‌ نظریة‌ روانشناسانی مانند پیاژه‌ نوجوانان‌ قادر نیستند یا نمی‌خواهند با انتزاعیات‌ سروکار داشته‌ باشند، پس‌ ما چگونه‌ می‌توانیم‌ برخی‌ از مفاهیم‌ و قواعد پیچیده‌ را به‌ آنها یاد دهیم، اما با توجه به دست‌آوردهای روانشناسان جدید دیگر، دلیلی بر توافق با تصور پیاژه مبنی بر این امر وجود ندارد که نوجوانان نمی‌توانند با انتزاعیات سر و کار داشته باشند، زیرا درست است که کودکان دلشان نمی‌خواهد وادار شوند تا با اصطلاحات انتزاعی خشک و فنی سر و کار داشته باشند و دربارة آنها بحث کنند، اما می‌توانند به‌خوبی به کلمات و موضوعاتی بپردازند که کمتر انتزاعی هستند، کلماتی مانند خوب، بد، قانون، زیبا، امید، شادی و غیره که اتفاقا واژگانی هستند که هم برای کودکان و هم فلاسفه کاربرد مشترکی دارند (لیپمن."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.