Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی بر تفسیر عرفانی و بررسی ریشه های آن

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 264 تا 285)

کلید واژه های ماشینی : عرفانی، قرآن، تفسیر، تفسیر عرفانی، تأویل، تفسیر قرآن، اسلام، باطن، زبان، حق، عربی، موسی، عرفان و تفسیر عرفانی، شیوه‌های تفسیر قرآن مجید، خدا، ظاهر، عقل، انسان، آیات قرآن، روح، عرفا، تفسیر عرفانی و بررسی، حقیقت، شیوه‌های تفسیری، زبان قرآن، نفس، مطهری، نظریه، زبان عرفان، زبان عربی

خلاصه ماشینی: "به فرموده مرحوم علامه طباطبایی، اگر عقل، نقل و عرفان به عنوان سه ضلع یک مثلث فرض شوند، همواره باید میان این اضلاع تناسب برقرار باشد و هرگاه که بر اندازه یکی افزوده شود از اندازه آن دو ضلع دیگر کاسته خواهد شد و این کاری ناپسند است؛ زیرا چگونه می‌شود برای قرآن، باطن حقی باشد، اما ظاهر قرآن با آن حق ناسازگار باشد، [یا بر عکس] و یا اینکه باطن و ظاهر حقی در کار باشد و برهان حقیقی با آنها ناسازگار باشد و از این رو بوده که گروهی از علماء مانند ابن عربی، عبدالرزاق کاشانی، ابن فهد حلی، شهید ثانی و فیض کاشانی کوشیده‌اند میان ظواهر دینی و عرفان سازگاری ایجاد کنند و برخی چون فارابی، ابن ترکه و سهروردی خواسته‌اند میان فلسفه و عرفان تفاهم برقرار نمایند و برخی مانند قاضی سعید خواسته‌اند میان ظواهر دینی و فلسفه آشتی دهند و گروهی مانند ابن سینا و ملاصدرا بین فلسفه، عرفان و ظواهر دینی توافق ایجاد کنند. در مورد آیه «و ما تلک بیمینک یا موسی» (17/طه) و آیات بعد از آن از محی الدین عربی نقل شده است که این آیه به نفس موسی اشاره دارد که ماری است در دست عقل، عقل موسی، زیرا عقل دستی است که انسان با آن عطای الهی را دریافت می‌کند و خود را نگه می‌دارد و در مورد آیه بعدی: «قال هی عصای أتوکأ علیها و اهش بها علی غنمی»، گفته است، به کمک عقل به کمال رسیده، سیر الی الله‌ امکان‌پذیر می‌شود و برگ دانشهای مفید و حکمتهای عملی، از درخت روح، برای گوسفندان قوای حیوانی ریخته می‌شود؛ «و لی فیها مآرب اخری»، یعنی به دست آوردن پست و مقام و مانند آن به کمک عقل."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.