Skip to main content
فهرست مقالات

تک نگاری های قرآنی/ درآمدی بر مسأله حجیت قراءات قرآن

نویسنده:

ISC (23 صفحه - از 143 تا 165)

کلید واژه های ماشینی : قرائت، قرآن، قراءات، مسأله حجیت قراءات قرآن، حجیت قراءات، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، اختلاف قراءات، قاریان، اجتهاد، تواتر

خلاصه ماشینی:

"9 باید دید این همه تأکید در مورد قرائت قرآن به چه منظور بوده است؟ آیا جز این بوده که صیانت قرآن به عنوان والاترین هدف، منظور است؟ و آیا دست یابی به این هدف جز از راه سامان دادن امر قرائت، قانونمند کردن آن و شکل دادن آن در قالب «علم قرائت»، امکان‌پذیر بوده است؟ حتی در زمینه اختلاف قرائت‌ها نیز ارزیابی مثبت انجام گرفته و برای آن فوایدی بیان شده است. 17 در پاسخ می‌گوییم: با توجه به شرط صحت سند در اعتبار قرائت و با فرض اتصال سند به پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، با فرض عدم تواتر سند - که هیچ نیازی به آن نیست - چگونه می‌توان قراءات را تنها مربوط به قراء و بریده از سنت نبوی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله دانست؟ گر چه در تواتر قرآن هیچ تردیدی نیست، لیکن پرسش این است که تواتر قراءات - مانند هر تواتر دیگر - چگونه فراهم آمده است. اگر قرائت قرآن به هنگام نزول قرآن و روزگار زندگانی پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ، در سطحی بسیار گسترده انجام نگرفته بود، آیا تواتر مورد نظر حاصل شده بود؟ و مگر آنچه قاریان برای ما بازگو کرده‌اند چیزی جز همان قرائت‌های ایجادگر تواتر است؟ بنابراین، نادیده گرفتن نقش قاریان در ایجاد تواتر پذیرفتنی نیست و بدون پذیرش نقش قرائت‌های عصر نزول وحی در ایجاد تواتر، تصور وجود تواتر امری نادرست خواهد بود. و اما چند روایت در این باره: ابوبکر حضرمی از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده که پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: اگر مردم قرآن را چنان که نازل شده است می‌خواندند حتی دو کس نیز اختلاف نمی‌داشتند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.