چکیده:
این نوشتار در پی بیان ارزش تعدد و اختلافات قرائات در قرآن است. نویسنده در آغاز به تعریف واژه هایی چون قرائت، علم قرائت، حجیت قرائات می پردازد سپس از اهمیت دانش قرائت سخن می گوید. آنگاه تاریخچه قرائات را به بحث می گیرد و راز اختلاف قرائات را توضیح می دهد در ادامه نسبت میان قرآن و قرائات را بیان کرده، ضوابط حجیت قرائات را بررسی می کند. نویسنده در این بخش از دیدگاه های گوناگون نسبت به حجیت قرائات سخن گفته و دلایل آنها را مطرح می کند. ویژگی های قرائت ایده آل و جمع بندی از مباحث، بخش های دیگری است که در این نوشتار بدان پرداخته شده است.
This article seeks to state the significance of multiplicity and difference in the readings of the Qur'an. The writer, first, describes such terms as reading (qarā’at), science of reading, validity of reading, and talks about the importance of the knowledge of reading. Then, discusses the history of readings and explains the secret of difference in readings, and goes on to explain the relation between the Qur'an and the readings and touches upon the rules for the validity of readings. The writer talks, in this section, of various viewpoints concerning the validity of readings and brings up their reasons. In another section of this article, the writer deals with the features of the ideal reading and a summation of the relevant discussions
خلاصه ماشینی:
"9 باید دید این همه تأکید در مورد قرائت قرآن به چه منظور بوده است؟ آیا جز این بوده که صیانت قرآن به عنوان والاترین هدف، منظور است؟ و آیا دست یابی به این هدف جز از راه سامان دادن امر قرائت، قانونمند کردن آن و شکل دادن آن در قالب «علم قرائت»، امکانپذیر بوده است؟ حتی در زمینه اختلاف قرائتها نیز ارزیابی مثبت انجام گرفته و برای آن فوایدی بیان شده است.
17 در پاسخ میگوییم: با توجه به شرط صحت سند در اعتبار قرائت و با فرض اتصال سند به پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله ، با فرض عدم تواتر سند - که هیچ نیازی به آن نیست - چگونه میتوان قراءات را تنها مربوط به قراء و بریده از سنت نبوی صلیاللهعلیهوآله دانست؟ گر چه در تواتر قرآن هیچ تردیدی نیست، لیکن پرسش این است که تواتر قراءات - مانند هر تواتر دیگر - چگونه فراهم آمده است.
اگر قرائت قرآن به هنگام نزول قرآن و روزگار زندگانی پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله ، در سطحی بسیار گسترده انجام نگرفته بود، آیا تواتر مورد نظر حاصل شده بود؟ و مگر آنچه قاریان برای ما بازگو کردهاند چیزی جز همان قرائتهای ایجادگر تواتر است؟ بنابراین، نادیده گرفتن نقش قاریان در ایجاد تواتر پذیرفتنی نیست و بدون پذیرش نقش قرائتهای عصر نزول وحی در ایجاد تواتر، تصور وجود تواتر امری نادرست خواهد بود.
و اما چند روایت در این باره: ابوبکر حضرمی از امام صادق علیهالسلام نقل کرده که پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله فرمود: اگر مردم قرآن را چنان که نازل شده است میخواندند حتی دو کس نیز اختلاف نمیداشتند."