Skip to main content
فهرست مقالات

تربیت دینی؛ مبانی و روش ها

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 202 تا 215)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، انسان، قرآن، خدا، اسلام، ترس، داستان، پیامبر، عادت، تربیت دینی

خلاصه ماشینی:

"بدین ترتیب، این سخن پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم که فرمودند: «کسی که سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد به من ایمان نیاورده است» نشان دهنده این است که مکارم اخلاق تنها در چند اصل مهم اخلاقی مانند راست گویی و وفای عهد خلاصه نمی‌شود، بلکه نظام های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و روابط اجتماعی را تا رسیدن به نقطه مطلوب که همان ایجاد عدالت است، تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم، با تعبیرهای گونه گون به این حجاب ها اشاره نموده است؛ از جمله در سوره اسراء، آیات 45 و 46، فرقان/ 30، کهف/ 28، انعام/ 56، فصلت/ 5، بقره / 88 و در سوره محمد، آیه 24 می‌فرماید: «أفلا یتدبرون القرآن أم علی قلوب أقفالها» «آیا در قرآن نمی‌اندیشند یا بر دلها (شان) قفلهاست؟ » همچنین، دانش های غرور انگیز اکتسابی؛ تفسیرهایی از قرآن که در آنها مفسر بجای تبیین مقصود و مراد کلام خدا، هنر و دانش خود را به تفسیر نشسته است، تنگ نظری و تحجری که در چهره تعبد، تفسیر آیات قرآن را جز با روایات، جایز نمی‌شمارد؛ حسادت، خودبزرگ بینی و مانند آن را می‌توان از جمله حجاب ها و قفل هایی دانست که گوش و چشم و قلب انسان را از شنوایی و بینایی و تفکر باز می‌دارد و مانع تدبر و هدایت پذیری از قرآن می‌گردند. در این میان، سبک ویژه و اسلوب بی نظیر داستان های قرآن بویژه پردازش داستان انبیاء، اولیاء، حکما و غیر آن از جایگاه خاص و مهمی برخوردار است به گونه ای که می‌توان بسیاری از روش‌ها و شیوه‌های تعلیم الهی و تربیت ربوبی را از شیوه داستان سرایی قرآن، ترسیم و تبیین نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.