خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)اگر آن طور که فرمودید،فرهنگ در صدر و دیگر مقولات در ذیل آن قرار نگیرد(مثلا سیاست یا اقتصاد در صدر باشد و فرهنگ را تابعی از آن فرض کنیم)چه اتفاقی خواهد افتاد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)ما چه بخواهیم و چه نخواهیم امور مادی و مناسبات ملکی متأثر از نوع دریافت و برداشت کلیای که از عالم و آدم درک میشود،سمت و سو پیدا میکند.
مثلا وقتی کسی دربارهء مسائل انسانی صحبت میکند مثل انسان در جامعه، انسان ؟؟؟؟ در حوزهء اخلاق،پایههای نظری مباحثش ؟؟؟؟ این مکتوم ماندن حوزهء نظر گوینده عامل التقاط مباحث فرهنگی،اخلاقی و اعتقادی مردم میشود و تجمع مباحثی که هر کدام از یک حوزهء نظری آمدهاند باعث میشود که آرام آرام یک اغتشاش ذهنی و درونی در نهاد شنونده ایجاد شود و در نهایت چون این شنوندگان در عرصهء زندگی با امور مختلف سر و کار دارند این اغتشاش در نظام ذهنیشان موجب میشود که بحران و اغتشاش در زندگی عملیاشان نیز به وجود آید.
که باز آنها را میتوان در یک تقسیمبندی کلیتر به دو حوزهء نظری تقلیل داد،که آن چهار حوزه عبارتند از: 1-دریافتهای اساطیری 2-دریافتهای دینی 3-دریافتهای فلسفی دریافتهای علمی (به تصویر صفحه مراجعه شود)آیا علم را هم به عنوان دریافتی کلی که میتواند پاسخگوی سؤالات کلی انسان دربارهء هستی باشد،میدانید؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)ذکر این نکته لازم است که علم در واقع حوزه نظر نیست،لیکن طی حدود دویست تا سیصد سال است که صاحبان علم یا کسانی که اهل علم بودند،سعی کردند که آن را به عنوان حوزهء نظری مطرح کنند،در صورتی که تا قبل از آن یعنی قبل از رنسانس در اروپا- حدود چهار صد سال پیش-علم ذیل حوزهء نظری و مباحث نظری بوده و خودش حوزه نبوده است."