Skip to main content
فهرست مقالات

آغاز نبوت و چگونگی نزول قرآن

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 100 تا 133)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، نزول، نزول قرآن، صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، ماه رمضان، پیامبر، ماه رجب، وحی، روایت، بعثت، خدا، ماه، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، القرآن، تدریجی، فرود، ماه مبارک رمضان، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، آیات قرآنی، پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، شهر رمضان، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، نزول دفعی قرآن، قلب، روز بعثت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، دیدگاه، اسلام، نزول تدریجی، خداوند، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در ماه رجب

خلاصه ماشینی: "دلایل دیدگاه پنجم عالمانی که به نزول دفعی و تدریجی قرآن معتقد هستند، دو گروه را تشکیل می‌دهند: گروه نخست: عالمانی هستند که بر اساس روایت یا روایاتی، به این باور رسیده‌اند که همه قرآن، در آغاز به بیت المعمور (در آسمان چهارم) نازل شده، سپس بر حسب مقتضیات زمانی در قالب آیات و سوره‌ها به پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم وحی شده است. گروه دوم: عالمانی هستند که خبر نزول ابتدایی قرآن به بیت المعمور را، هم به لحاظ خبر واحد بودن و هم به دلیل غیر صحیح بودن آن مورد تردید قرار داده و ناپذیرفتنی اعلام کرده‌اند؛ در مقابل از طریق شواهد قرآنی بدین باور رسیده‌اند که قرآن یا نور و حقیقت قرآن، ابتدا جملگی بر قلب شریف پیامبر اسلام نازل شده؛ سپس در طول بیست و سه سال، بنا بر ضرورت‌های جامعه نبوی، و دستور وحیانی، از قلب رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم به زبان آن حضرت جاری شده و به اطلاع مردم رسیده است. همچنین بر فرض اینکه روایت وقوع بعثت در 27 رجب را صحیح پنداشته و پذیرفته باشیم، آن وقت به قول بعضی از دانشمندان، از جمله مرحوم محمد تقی شریعتی: «باید گفت که در ماه رجب جبرئیل بر آن حضرت ظاهر شده و او را به رسالت و بعثتش خبر داده ولی نزول قرآن از شب قدر شروع گردیده است؛ چون وحی به تدریج و تأنی بر آن حضرت فرود می‌آمد و به طوری که نویسندگان تاریخ حیات آن بزرگوار گفته‌اند و از جمله ابن هشام در «سیرة النبویة» نوشته است «اولین بار که وحی بر پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نازل شد در خواب بود و نبوتش با رؤیای صادقه آغاز گردید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.