Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن و حاکمیت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،اطاعت ،اطاعت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،خدا ،ولایت ،حکم پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،قرآن کریم ،خداوند ،ایمان ،ولایت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،حکم ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم در امور اجتماعی ،فرمان ،روایات ،آیات بیانگر حکم پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،مردم ،آیات قرآن کریم ،مسأله اطاعت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،اطاعت خداوند و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،حصر ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نسبت ،وظیفه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،نساء ،نفی کارها از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،ولایت مؤمنان و پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،ایمان به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،فرمان‌های پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ،نفی ،پیامبران علیهم‌السلام ،وظیفه

خلاصه ماشینی:

"آیه می‌خواهد بگوید که آن نصرت، از سوی خداوند بود و این شکست نیز ربطی به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ندارد؛ شاهد بر این مطلب آیات بعد است که در جواب شک مسلمانان در این که آیا آن‌ها از موقعیتی برخوردارند، خداوند همه امور را به خود اختصاص می‌دهد: «إن الأمر کله لله» (آل عمران /154) با این حال، اگر آیه را مطلق و مربوط به همه امور نیز بدانیم، چنانکه بعضی روایات، آن را مربوط به نگرانی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم از خبر دادن از ولایت حضرت علی علیه‌السلام دانسته‌اند،7 باز هم برای استدلال بر مدعا کفایت نمی‌کند؛ زیرا اولا در همین روایات، این ایراد از سوی شخصی مطرح شده که خیال می‌کرده است این آیه می‌گوید هیچ امری در دست پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نیست و امام علیه‌السلام با استشهاد به آیه: «ما آتاکم الرسول فخذوه وما نهاکم عنه فانتهوا» (حشر /7) به نفی آن استدلال پرداخته و می‌فرماید که خداوند همه چیز را در اختیار پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم گذاشته است و آن گاه مورد آیه را مشخص کرده که مربوط به ترس پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم از دشمنان، در اظهار ولایت حضرت علی علیه‌السلام است. از سوی دیگر، اگر این آیات را ناظر به امور اجتماعی بدانیم و خطاب آن‌ها را شامل مؤمنان در مدینه نیز بگیریم، آن چه این آیات از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم نفی می‌کنند، صفت زورگویی و تسلط با زور است و چنین اوصافی حتی در صورت قائل شدن به حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم از ایشان منتفی است؛ زیرا حکومت حضرت، چون مبتنی برحق است، براساس ایمان به خدا و رسول و رفق و مدارا انجام می‌پذیرد: «فبمـا رحمة من الله لنت لهم ولو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک» (آل عمران /159) «به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [= مردم] نرم (و مهربان) شدی!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.