Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی برنامه و متون آموزشی تفسیر در دانشگاه ها

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 354 تا 375)

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، قرآن، تفسیر قرآن، گرایش علوم قرآن و حدیث، سر فصل درس تفسیر مشترک، متون آموزشی تفسیر، دانشجو، متون آموزشی، گرایش، دینی

خلاصه ماشینی: "ولی با کمال تأسف باید گفت این درس مورد بی مهری ظالمانه یا مظلومانه ـ چه از طرف برنامه ریزان و استادان و چه از طرف دانشجویان ـ قرار گرفته است که در این قسمت به عوامل مؤثر در شکل‌گیری این جریان می‌پردازیم علاوه بر نکاتی که در قسمت گذشته آمد، ضعف‌ها و کاستی‌های درس تفسیر قرآن در دانشگاه‌ها عبارتند از: 1ـ عدم بستر سازی تفسیری از آنجا که هر علمی سه زیر شاخه دارد، علم تفسیر نیز سه زیر شاخه دارد که عبارتند از: فلسفه تفسیر، تاریخ تفسیر، روش‌شناسی تفسیر. از این رو، بستر سازی لازم در راستای آشنایی دانشجو با مقدمات تفسیری آنچنانکه شایسته و بایسته است صورت نمی‌پذیرد، از سوی دیگر ذهن دانشجو نه تنها نسبت به اثبات وحی و اعجاز، تاریخ قرآن، تحریف ناپذیری و علوم قرآنی کاملا بیگانه است، بلکه با انبوهی از سؤالات بدون پاسخ نیز درگیر است. آیا مطالعه بخشی از تفسیر نمونه، المیزان و مجمع‌البیان، دانشجو را در مسیر خلاقیت و نوآوری در تفسیر سوق می‌دهد؟ بهتر نیست به جای ترجمه عربی چند صفحه از یک تفسیر، به دانشجو، راهکارهای استفاده از تفاسیر قدیم و جدید آموزش داده شود؟ آیا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، توانایی لازم جهت استفاده از تفاسیر را ندارند که در برخی دانشگاه‌ها، ترجمه و توضیح متن یک تفسیر، تمام وقت کلاس تفسیر را به خود اختصاص دهد؟ 5ـ تکرار و موازی کاری سر فصل‌ها در مقاطع مختلف پسوند «مشترک» و «تخصصی» به دنبال درس تفسیر، نشانگر دو سطح مختلف تفسیر در دوره کارشناسی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.