Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات و بررسی ها: قاعده لاحرج

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 1 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : حرج، حدیث، نفی حرج، قاعده، نفی، قاعدهء لا حرج، حکم، آب، غسل، اسلام

خلاصه ماشینی:

"بلی استفاده وجوب مسح بر«مراره»یعنی‌ پارچهء روی زخم مورد بحث قرار گرفته است و گفته شده:آیهء شریفه‌ همین اندازه دلالت میکند که مسح بر بشره چون حرجی است لزومی‌ ندارد اما مسح بر«مراره»از دلالت آیه خارج است و به این اشکال‌ پاسخ‌هائی داده شده است و بنظر بهترین آنها جوابی است که مرحوم شیخ‌ انصاری داده‌اند که:«را وی اجمالا می‌دانسته مسحی لازم است اما بر بشره مسح کند و یا«بر مراره»نمیدانسته ناچار از امام(ع)سئوال کرده‌ است و امام(ع)مسح بر بشره را نفی فرموده پس طبعا باید بر«مراره» (1)-وسائل،طبع جدید ج 1 ص 327:قال عبد الاعلی مولی آل سام قلت لابی عبد الله‌ عثرت فانقطع ظفری فجعلت علی اصبعی مرارة فکیف اصنع بالوضوء فقال یعرف هذا و اشباهه من‌ کتاب الله قال الله تعالی «ما جعل علیکم فی الدین من حرج» فامسح علیه. این حدیث شریف برحسب ظاهر دلالت دارد بر اینکه دست‌ نجس را در بعضی از موارد میشود وارد آب قلیل کرد و لابد آب نجس‌ نمیشود و غسل هم با آن آب صحیح است پس این روایت از ادلهء عدم انفعال آب قلیل محسوب میشود،چنانچه روایت دیگری به این‌ مضمون وارد شده است که،علی بن جعفر از امام کاظم(ع)سئوال‌ نموده:هرگاه دست جنب به جنابت آلوده شده باشد و قبل از آنکه با آب بشوید با پارچه‌ای آنرا پاک کرده آیا میشود دست را وارد ظرف‌ آبی که در مستراح قرار گرفته است بنماید غسل کند؟فرمود:اگر آب‌ دیگری باشد نباید چنین کند ولی اگر آب دیگری نباشد اشکالی ندارد (1)-وسائل،چاپ جدید 1 ص 153 قال محمد بن میسر سألت ابا عبد الله(ع)عن الرجل‌ الجنب ینتهی الی الماء القلیل فی الطریق و یریدان یغتسل منه و لیس معه اناء تغرف به و یداه‌ قذرتان قال یضع یده و یتوضأ ثم یغتسل هذا مما قال الله تعالی (ما جعل علیکم فی الدین من‌ حرج) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.