Skip to main content
فهرست مقالات

استقصاء عناصر عرفانی حاج ملا هادی سبزواری

نویسنده:

(14 صفحه - از 171 تا 184)

کلید واژه های ماشینی : سبزواری ،ذات ،عرفا ،عناصر عرفانی فلسفه سبزواری ،استقصاء عناصر عرفانی ،حق ،مقام واحدیت ،نفس ،فصل عناصر عرفانی فلسفه سبزواری ،فلسفه ،کثرت ،فیض ،شهود ،استقصاء عناصر عرفانی فلسفه ،صفات ،غیب ،مقام ذات و مقام واحدیت ،وحدت ،عناصر عرفانی حاج ملا هادی ،تجلی ،تعین ،عناصر عرفانی اسماء و صفات ،معرفت ،حقیقت ،علم ،مقام ذات ،کثرت عناصر عرفانی اسماء ،عین ،اسماء و صفات ،حاج ملا هادی سبزواری

خلاصه ماشینی:

"عرفا وجود منبسط و فیض مقدس را واسطه فیض میدانند اما عرفای شیعه حقیقت‌ محمدیه را واسطه‌ی فیض میدانند فصل هفتم رساله اختصاص به عناصر عرفانی فلسفه سبزواری دارد که ناظر به این حقیقت است و اینک نمونه‌ای‌ از بیان سبزواری: صادر اول و نور حقیقی،اوست(صلی الله علیه و آله و سلم) آنچه اول شد پدید از جیب غیب‌ بود نور پاک او بی‌هیچ ریب‌ بعد از آن،آن نور مطلق زد علم‌ گشت عرش و کرسی و لوح و قلم‌ یک علم از نور پاکش عالم است‌ یک علم ذریت است و آدم است و ماهیت مستهلک است در وجود حقیقی او که نور حقیقی اوست. اما آنکه‌ فرموده‌اند که«نحن الاخرون السابقون»شرحش این است که عقول کلیه‌ که روحانیت ایشان است،چنانکه فواتح وجودند هم‌چنین خواتمند زیرا که عقول صاعده در قوس صعودی با عقول نازله در قوس نزولی در مرتبه‌ از یک نوعند بلکه همین عقول نبویه و ولویه در جلابیب ابدان گویا کنده‌اند جلابیب ابدان را و کلیتی دارند،آخرند چون غایات عالم کون‌ هستند بحسب طول و سابقند چون علت غائیه هستند و علت غائیه در علم‌ فاعل سابق است که:«اول الفکر آخر العمل»و از اینجهت است که حضرت‌ خاتم ص مخاطب آمد بخطاب«لولاک لما خلقت الافلاک‌1» سرخیل توئی و جمله خیلند مقصود توئی همه طفیلند خلاصه اینکه حقیقت محمدیه،رحمت واسعه و فیض مقدس و نور اعظم و ظهور اتم الله تعالی است، لذا فرمود:«من رآنی فقد رای الحق‌2» فصل هشتم اختصاص به آن دسته از عناصر عرفانی فلسفه سبزواری دارد که ناظر به مقام ولایت است ولایت منقسم به ولایت عامه و ولایت خاصه میشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.