چکیده:
براساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش دربارهء مشارکت سیاسی،عوامل مؤثر در این زمینه دستهبندی،و در این نوشته به نقش این عوامل پرداخت شد.در واقع،هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان دختر و پسر مراکز پیشدانشگاهی آموزش و پرورش شهر اصفهان است.حجم نمونه براساس جدول کراسی و مورگان 084 نفر تعیین شد.برای ارزیابی فرضیههای تحقیق به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای به گزینش دو گروه،072 نفر دانشآموز دختر و 012 نفر دانشآموز پسر مبادرت گردید.برای اجرای تحقیق به منظور سنجش عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان از پرسشنامه نگرش سنج محقق ساخته لیکرت استفاده شد که ابتدا به صورت آزمایشی اجرا،و روایی و اعتبار پرسشنامه محاسبه گردید.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیههای تحقیق از آمار استنباطی استفاده شد که از طریق پردازش دادهها توسط کامپیوتر،نهایتا این نتایج حاصل شد: 1-سهم هر یک از عوامل تأثیرگذار بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان متفاوت است. 2-نقش عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان دختر نسبت به دانشآموزان پسر متفاوت است. 3-نقش عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزانی که مشارکت سیاسی دارند و دانشآموزانی که فاقد مشارکت سیاسی هستند،معنیدار است. 4-بین رشته تحصیلی دانشآموزان و عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی آنان تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان دختر و پسر مراکز
2-نقش عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان دختر نسبت به
شده در خصوص عوامل خانواده،آموزشگاه،گروه همسالان،جامعه،رسانههای جدول شماره 2:خلاصه نتایج آزمون T تک متغیری به منظور بررسی تأثیر هشتگانه بر تربیت و مشارکت سیاسی
جدول شماره 4:خلاصه آزمون t در مورد مقایسه نقش عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان دختر و پسر
تفاوت وجود دارد؛یعنی دانشآموزان پسر اهل مشارکت سیاسی تأثیر این عوامل را
دارد؛یعنی دانشآموزان دختر و پسر دارای مشارکت سیاسی تأثیر این عوامل را از
تأثیر نقش عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان دختر
این عوامل را بر تربیت و مشارکت سیاسی از دانشآموزان پسر بیشتر دانستهاند و این
رسانههای گروهی،اقتصاد و پایبندی مذهبی در سطح 0/50> p معنادار است؛یعنی بین نظر دانشآموزان دختر و پسر در رشتههای مختلف تفاوت وجود دارد.
نتایج در مورد عوامل مؤثر بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان بیانگر این
-نتیجه دیگر این است که از دیدگاه دانشآموزان دختر دارای مشارکت سیاسی
بیانگر این است که دانشآموزان پسر دارای مشارکت سیاسی تأثیر عوامل ذکر شده
است که دانشآموزان پسر دارای مشارکت سیاسی در مورد تأثیر عوامل گروه
به دانشآموزان پسر فاقد مشارکت سیاسی در مورد عوامل هشتگانه مؤثر بر تربیت و
دختر و پسر،نشانگر این است که عوامل تأثیرگذار بر تربیت و مشارکت سیاسی نقش متفاوتی بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان دارد.
سیاسی بیانگر این است که بین نظر دانشآموزان دختر و پسر رشتههای مختلف
پسر در مورد تأثیر عوامل مختلف بر تربیت و مشارکت سیاسی دانشآموزان متفاوت"